LuLLiL f.r.i.e.n.d

Showing posts with label mishsumone. Show all posts
Showing posts with label mishsumone. Show all posts

Saturday, 18 February 2017

Dua Lapan

Finally berjaya update!!! Bahaha. Sejenis perangai hangat hangat ketahian ayam. Semangat turun naik.
No. Sebenarnya kekangan masa. Sungguh.
Nov Dec 2016 dan January 2017. Di uji. Macam macam perkara datang. Aku pun hairan lalu pelik, how come aku boleh lalui itu dengan jayanya. Not so 'jaya' buat aku tak da second choice. So lelah meredah. Mostly pasal kerjaya. Aku tak sangka jadi begini. Malas nak cerita. Nanti aku down. 

Tapi kan. Percayalah, apa yang Allah bagi untuk aku ni, sebenarnya ada hikmah yang menanti. Sibuk aku fikir pasal kerjaya, perihal nasib rakan rakan dan diri aku, fikir fasal apa lagi yang akan datang, membuatkan aku lupa akan perkara satu lagi. Perkara yang mana membahagiakan sesorang itu. Tapi harapan aku hancur.Hati. Perasaan. Harapan. Impian. Untuk jadi Isteri kepada seorang hamba ALLAH yang mana aku tak da perasaan sayang tapi aku tahu dia ada Husband Material. Ok lah. Cukup. Kan kita dah percaya ALLAH punya planning lagi Indah dan power. Dia bukan jodoh kau. Face it je lah. Ini bahagian kau. 

Well, nak tahu tak.. 13th February hari itu kan... budak ni kan... kan.. kan.. cukup 28 tahun. Allah. Terima Kasih. Bagi keizinan untuk terus hidup selama usia ini. Moga usia yang Allah bagi pinjam ini, Allah berkatkan.



Perasaan. Terharu. Tak ramai. Tapi ada manusia yang still ingat. Concern. Mendoakan. Menceriakan. Memberi sedikit kegembiraan. Terasa di hargai. Terasa disayangi. Allah. Nikmat. Syukur.

Family.Terutamanya. Aku plan nak buat makan makan steamboat biasa biasa ja dalam rumah. Aku yang plan. Dorang ubah plan.Jadi mini party celebration birthday aku. Allah. Surprise :) .


Dan Kamu. Yeay, still jadi paling awal wish :) Setahun cuma beberapa kali kita keep in touch. It's okay. Kalau itu yang terbaik untuk kita. Kenapa tidak aku gembira. Biarlah jarang kita selalu ada masa bersama. Tapi kalau itu yang lebih bermakna, kenapa tidak aku lebih bersyukur. Kan.


Another year to explore. Lalu lah Wany. Redah lah. Cari dan tambah apa yang kurang. Bersyukur lah walau apa apa pun yang datang. Jodoh ? Honestly, perkara yang tak pernah aku berhenti meminta pada DIA, perkara yang hari hari aku fikir seketika. Perkara yang aku selalu berharap moga Allah makbulkan. Lain lain, aku serah pada ALLAH. Jangan risau, aku dah pesan kat Emak yang satu, boleh dah cari jodoh untuk aku. Kalau boleh cari yang semenggah sikit la dari aku ni. Ya.. aku kan quite kepohchi..quite kelam kabut.. tak pernah cool. Sabar ntah kemana. 

Sama sama doa okay :)Terima Kasih :)Mengharapkan keajaiban itu berlaku. Kalau itu yang terbaik lah :)

Okay jumpa lagik! xoxo ;)

Wednesday, 27 January 2016

Bubblegum.

Hi :) 
Semalam puan boss aku tanya, Wani, awak dah tak update blog awak ke? 
Ambil keputusan hari ini nak update blog. Tapi tak da rasa hati nak share something. TIPU.
Ada, banyak. Sampai tak terluah. 

So, kita nak mulakan dari mana. Baiklah. 
Pada suatu hari, atau lebih tepat suatu pagi yang tenang, tengah seronok scroll down Timeline FB dan IG, tertiba ada satu notification Whatsapp appear kat screen phone. Eh.. kenapa tiba tiba dia muncul kembali.
A very long message. A very unexpected message. Baca sekali. Kita reread lagi sekali. Kenapa tiba tiba kita rasa adrenaline rush. Alhamdulillah masih cukup oksigen untuk sampai dekat ruang otak. Tapi kenapa seketul hati ini tak boleh nak cool .

Ok, kita reply. Ok, good, reply dalam keadaan tenang. TIPU. Acah acah tenang je tu. Text bibik, cerita all the thing yang sepatutnya. Eh, eh, kenapa air mata terkeluar ni? Again, Wany can't controlled her self. Again, perasaan yang dah lama tak muncul, kembali muncul. Awak letih ke? Awak penat? Atau awak... 

PENAT.LETIH.

Seharian perasaan turun naik. Tapi kita dah matang. Ada masa kita malas nak layan. Ada masa kita terfikir balik.Lastly kita tidur. Hilang la perasaan itu.

Ada suatu hari lagi, kita tengok cerita korea tajuk Bubblegum. Ada Lee Dong Wook dalam cerita itu. Harus lah kita extra excited. Dan.. ada dua episode buat kita nages teresak-esak. Kite tengok cerita tu waktu rehat dekat office. Malu kita, bila office mate tegur, kenapa kita nages.

EMOSI.

Bila tengok cerita Bubblegum tu, ada satu scene tu, boyfriend terpaksa tinggalkan girlfriend dia. Alasan tak nak susahkan girlfriend. Girlfriend dia tak nak. Tapi boyfriend dia tetap nak tinggalkan. Satu hari tu, dorang terserempak. Boyfriend dia tengok je girlfriend dia. Pastu boyfriend dia jalan laju. Girlfriend dia kejar. Sambil kejar, sambil bercakap. Cakap yang panjang sangat. Cakap perkara perkara yang simple thing, like saya dah makan vitamin yang awak bagi, saya dah buat treatment macam awak suruh, saya dah tak takut pergi hospital, saya dah jaga kesihatan saya and all the thing. Last word is, I REALLY MISS YOU. Boyfriend dia tak pandang pun. Boyfriend dia terus pergi jalan laju jugak.

Laju. Selaju air mata aku. EMOSI TERLEBIH.

Sometimes kita nak share all the things, perasaan, apa apa dengan some one. Walaupun kita tahu some one itu tak nak dengar dan ambil kisah. Jadi kita duduk diam-diam. Pujuk perasaan, cakap dengan diri sendiri, No, kau tak perlu nak share all the things dengan some one. Please duduk diam diam.

Itu je :)

 Be like Hannah. Buat tak tahu je, bila Mama, Mommy, Uncle and Asu usik dia. Memang Hannah buat tak tahu, tapi Hannah tahu people around Hannh sayang Hannah. Itu pun Nikmat dari DIA :)

Tuesday, 15 December 2015

Kerana Pisang itu...

Hi!!! Datang kembali :)
Hari yang biasa pada awalnya, menjadi sedikit luar biasa pada petangnya. Sedikit luar biasa pada perasaan. Alhamdulillah still under control. You have to ensure your perasaan bukan pada takuk yang lama. 

Lunch tadi aku makan nasi ayam kukus sedap giler. Beli dengan harga RM 6, dekat tepi Masjid area Batu Muda.Nasi yang banyak, melebihi keperluan kapasiti perut aku. Tak mampu aku nak habiskan. Makan nasi ayam kukus tadi buat aku kenyang sampai petang :) Nikmat.

Rezeki jangan ditolak. Kak Miza, colleague merangkap kawan menular merangkap agen cari jodoh aku and merangkap kawan meja sebelah aku. Kawan gossip jugak. Gossip dalam lingkungan office environment. Kak Miza beli goreng pisang sedap ranggup, ada berlebih dan minta aku habiskan.

"Wany makan ni, habiskan" Sambil hulurkan bungkusan kertas colour coklat. Aku ambil dan tengok. Goreng pisang sedap! Nikmat. Aku ambil satu sambil cakap "sambal kicap mana sambal kicap?" Kak Miza pandang muka aku "Nak sangat ke kahwin dengan orang Johore?" FYI,,, makan pisang goreng with sambal kicap is one of  top food kat area Johore. Spontaneous aku jawab "Dulu, nak la sangat kahwen dengan orang Johore. Dulu la"  Mendatar. "Ops Wany, akak tak sengaja. Maaf ya" Ya, Kak Miza tahu la serba sedikit kisah cinta aku yang tak kesampaian. "You make my heart breaking Kak Miza, it's ok :) Past is Past la kan..." 

Tamat. 

Sometimes you are trying very hard to make sure you are totally forget your past bad memory. Jujur aku tak mampu. Sungguh sungguh aku nak lupakan, mesti ada sesuatu yang buat mesin ingatan aku ter flash back ingat dia. Bukan nak hidup dalam kenangan. Cukup lah 5 tahun lamanya hidup dalam kenangan. Sungguh sungguh aku dalam Move On Phase :) #prayforwany 

Kalau kau tanya aku, jauh mana aku redha untuk lepaskan, aku tak da jawapan. Jauh sudut hati aku, moga cepat aku jumpa future husband. Sungguh nak create memory dengan future husband dengan harapan aku boleh lupa selumatnya perkara perkara yang tak perlu aku ingat :) again #prayforwany

Bye!!! Terima kasih pisang sedap rangup, buat aku ingat Kamu seminit dua. 

Sunday, 4 January 2015

Sai'e dengan Mak Cik Langkawi :)

Assalamuailaikum :)
Pertama untuk 2015. Alhamdulillah.
Nak sambung lagi cerita Umrah. Thanks for those yang sudi reading my story. Nah kita kenyit mata kat awak ^_* :)

Lepas selesai solat sunat tawaf. Ustaz Sayed kumpulkan balik jemaah. Check cukup tak jemaah kumpulan kiterorang. Alhamdulillah...semua jemaah dengar cakap Ustaz Sayed. Baik :) Ustaz Sayed bawak kiteroang ke tempat nak lakukan Rukun Umrah seterusnya which is Sai'e. On the way nak ke arah Sae'i tu... ada paip air zam-zam. As ussualy Ustaz Sayed bagi waktu untuk minum. Ustaz Sayed tak akan suruh jemaah rush. Sebab faktor usia yang berbeza and biarlah kita ambil masa lama untuk completekan urusan Umrah daripada tergesa-gesa..nanti jatuh sakit ke..orang hilang ke.. kan..kan..kan... :) Kat sini setiap jemaah memang tak boleh nak selfish. Pupuk rasa take care kat setiap jemaah yang lain.... Treat like family :)

Sampai kat tempat Sai'e. Ustaz Sayed bagi penerangan cara nak buat Sai'e.  Sai'e tak semestinya kena ada wudhu.Cumanya lagi bagus jaga wudhu..sebab kot kot la time buat Sai'e dah azan Zuhur ke..Asar ke... dah boleh get ready untuk Solat dekat tempat Sae'i. Tawaf wajib kena ada wudhu. Kalau tawaf kita buat 7 kali, Sai'e pun kita buat 7 kali. Rukun Sai'e ni berjalan kaki dari Safa ke Marwah. Dari Safa ke Marwah dikira satu kali...Marwah ke Safa dikira satu kali... dan berikutnya hingga cukup 7. :) Ustaz Sayed siap share knowledge lagi, hikmah Rukun Sae'i adalah jemaah kena ambil iktibar dari kecekalan Siti Hajar gigih mencari air untuk anaknya iaitu Nabi Ismail A.S . Siti Hajar berjalan along Safa ke Marwah nak cari air. Kira jauh juga. Aku enjoy je buat Sae'i ni...sebab tak berhimpit, semua jemaah jalan sehala je kan... then tak da lah yang melawan arus...so macam relax...jalan-jalan kat shooping complex tu kan... :)

Tapi tak da la relax sangat...Remember ada doa khusus yang perlu kita baca along the way dari Safa ke Marwah. Sampai  je kat area Safa... Ustaz minta setiap jemaah lafaz niat Sae'i umrah. Ustaz Sayed akan lead... then jemaah follow. ada doa khas yang boleh kita baca. Ustaz akan lead, jemaah aminkan je. Tapi Ustaz Sayed akan minta jemaah baca sendiri pula. Ingat baca terjemahan sekali bagi hadam dalam hati.

Kalau Tawaf ada Istislam kearah Rukun Hajarul Aswad, Saie pun ada istislam. Melambai tangan kearah kiblat. Bacaan dia senang je.. "Bismillahi,Allhuakhbar walillahilham" :) After that mula jalan dari Safa ke Marwah. Sambil jalan ada bacaan doa. Sampai je dekat laluan lampu hijau... Lelaki disunatkan untuk lari anak. Perempuan chillaxx je...jalan :) Lampu hijau ni both side ada. Dari Safa ke Marwah ada and Marwah ke Safa pun ada.   And this part pun ada bacaan khas. After lampu hijau terus  mara ke hadapan. And get ready untuk baca doa yang seterusnya. Thats why kena pengang selalu buku kecil panduan Umrah tu :) Senang cerita every step kita kat sana, ada doa :) Along the way nak ke Safa or Marwah, if tak silap ada dua tempat pili air zam-zam versi sejuk. So boleh berhenti minum ke...nak basahkan muka pun boleh ke...ambil wudhu pun boleh. Tapi hati hati la tang nak jaga aurat.


Gambar pinjam dari Google :) Gambaran tempat Saie. Aku tak da satu pun simpan gambar dalam area Sae'i. Jujunya aku tak berani nak pegang phone ketika Sai'e atau Tawaf. Sebabnya takut niat dah lari. Memang nak sangat rakam video or at least gambar ketika Tawaf atau Sae'i. Tapi Ustaz Sayed dah pesan... ingat niat utama. So tak mau terkeliru..better simpan je phone dalam bag :)


 Everytime nak mulakan Saie either dari Safa or Marwah,Ustaz Sayed kumpulkan jemaah dekat satu sudut tepi. Contohnya dari Safa ke Marwah... berhenti dekat satu check point... Ustaz Sayed akan counting jemaah cukup atau tidak. Boleh la berehat sekejap...nak duduk pun boleh... nak minum air pun boleh.. If da cukup... Ustaz Sayed akan lead baca doa yang berikutnya.Word by word. Aktiviti ini akan berulang sampai cukup perjalanan Safa ke Marwah sebanyak 7 kali. 

Jadi lah satu kisah aku dengan mak cik dari Langkawi. I guess umur mak cik ni 55++. Mak cik ni datang buat umrah dengan suami(Pak Cik Langkawi) dia. Pak Cik  Langkawi tu pun dah tua juga. Tapi badan sihat. Jalan laju lagi. Kan aku ada bagi tahu...waktu dekat lampu hijau, lelaki disunatkan untuk lari-lari anak. Lepas lampu hijau boleh jalan macam biasa balik. At first aku Sae'i dengan Mak. Tapi Abah nak jejalan berdua dengan Mak. Aku ok je :) Boleh jalan sesorang. Dah biasa kot. Selepas selesai perjalanan dari Safa ke Marwah... jemaah berkumpul dekat check point yang Ustaz Sayed tetapkan. Ustaz Sayed pun buat counting..nak kira jemaah cukup ke tak. Sadly... jemaah tak cukup sebab Pak Cik Langkawi dah hilang ntah kemana. Ustaz Sayed tanya la dekat  Mak Cik Langkawi " Hajjah...Haji mana? " Mak Cik Langkawi jawab... "lepas lampu hijau pak cik terus lari laju...laju...tinggalkan mak cik"

Aku gelak...kalau boleh nak gelak berdekah. Tapi sedar diri aku dekat kawasan Tanah Suci *_*. Aku senyum. Pak Cik Langkawi tu mula lari dari lampu hijau...after kawasan lampu hijau..dia lari laju jugak... mara ke depan...then dah berpecah dengan kiteroang. Kiteorang semua melilau la mata..mencari Pak Cik Langkawi ni..kot..kot jumpa... tapi tak nampak. Then Ustaz Sayed decide... kita teruskan je. Sebab kalau nak tunggu, pergerakan semua jemaah jadi lambat. Time tu dah pukul 2 pagi da. Takut ada jemaah lain yang dah penat

Kebetulan Mak Cik Langkawi tu diri sebelah aku...terus dia paut tangan aku... aku pun pelik la.. kenapa mak cik ni paut tangan aku? Mulalah aku bermanis mulut "Mak Cik larat tak nak jalan ni?"  "Eh Mak Cik kuat jalan...cumanya kena berpaut la... baru boleh jalan laju,,, kalau sesorang lambat jalan nya" Maka fahamlah aku kat situ...yang Mak Cik Langkawi ni nak paut tangan aku sebab senang sikit dia nak jalan. Kuat dia pengang lengan aku. Mesti dalam hati Mak Cik ni risau...sebab suami dia dah jauh kehadapan. Nampak Mak Cik ni macam dah hilang sikit fokus...nak baca doa yang mana. As orang muda kat situ...try to cool kan Mak Cik tu...buat dia fokus balik...buka kan buku Umrah tu..tunjukkan doa mana yang patut di baca. Sama sama baca doa dengan Mak Cik tu. Waktu pusingan ke enam baru dapat jumpa balik Pak Cik Langkawi tu...lega semua jemaah yang lain. Alahai Pak Cik :)

Umrah ke dua pun Pak Cik Langkawi tu lari laju lagi tinggalkan Mak Cik ni. Selamat time Tawaf Umrah ke dua memang aku jalan dengan Mak Cik ni. So tak de lah Mak Cik ni risau sangat. Rindu pula dekat semua jemaah group aku.^_^

After selesai tujuh pusingan... boleh get ready untuk bertahalul. Iaitu bercukur atau gunting at least tiga helai rambut. Untuk jemaah wanita...bawa gunting kecil...simpan dalam bag...pastu... tarik la rambut dalam anak tudung..and guntingkan lah. Tak pun boleh minta tolong jemaah lain. Selesai urusan bertahalul, menghadap kiblat...baca doa untuk selesai bertahalul. Maka selesailah Rukun Umrah. Alhamdulillah. Bebas dari pantang larang Ihram.

Incase ada yang terlanggar pantang larang Ihram macam ternampak dan tersedar tarik rambut and gugur or terpakai songkok/menutup kepala (bagi lelaki) dengan sengaja boleh la bayar dam. Sehelai rambut bersamaan  SAR 10. Cara nak bayar...senang je... jumpa mana-mana pekerja yang membersihkan kawasan Masjid bagi je SAR 10 sambil cakap je "Dam" . Faham lah perkerja masjid tu.

Tamat cerita Umrah pertama Wany ;)
Terus snap pic after keluar dari kawasan Saei. Masa ni dah pukul 3.00 a.m, which is waktu Malaysia dah pukul 8.00 a.m. Terus whatsaap family "alhamdulillah selesai Umrah pertama" and Jawa  "weh...aku dah selesai Umrah... Alhamdulillah" 

 iyeee...Abah tak henti henti pandang ke langit and suruh Emak pandang ke langit jugak...sebab nak tengok bangunan bangunan around Masjidil Haram.


Angin kuat...sejuk sudah pasti. Waktu ini Mekah memang kira sejuk. Esokya Mekah mulai panas.

To be continue ;)

2014 tinggalkan kita. Berbalik pada April 2009, ada satu janji yang belum Kamu lunaskan. Berbalik juga pada kata... sebaik-baik perancangan adalah perancangan DIA :)

Tuesday, 9 September 2014

Selamat Tinggal Madinah...

Assalamuailaikum :) 14 Zulkaedah.
Sampai masa aku dan family untuk tinggalkan Kota Madinah... Moga kesempatan yang DIA bagi untuk kaki ini merasai tanah-tanah di Madinah...selama 5Hari 4Malam akan kami ingat :) Sungguh... memory-memory tika berada di Madinah sangat buat aku rasa extra senang dan extra bahagia..dan mungkin...
love is in the air :D Alhamdulillah...

Usai Subuh terakhir di Madinah...cepat cepat balik hotel..untuk turunkan luggage dekat lobby hotel... pekerja hotel yang akan angkat all the luggage untuk masuk ke dalam bus. Senang kerja :) Then semua jemaah diingatkan untuk mandi sunat ihram dan ready dengan pakaian ihram. Lepas Zuhur,,,insyaALLAH kami semua akan berangkat ke Mecca bagi menunaikan Umrah. Umrah yang pertama untuk aku...emak..mak ciksss and pak yup.

Zuhur terakhir di Madinah... aku emak and mak cikss turun awal dari hotel...sebab nak rasa 'berlama' dalam Masjid Nabawi... sebak!!! itu yang aku rasa...dan aku pasti semua orang pun rasa macam tu...pasti rindu dan teringat Raudhah...rindu dengan rasa 'extra' dekat dengan Nabi Muhammad SAW... rindu pada polis-polis wanita dengan dialog "ibu...ibu...masuk..masuk.."...rindu dengan suasana 'sunyi' dan suara bayi tika solat berjemaah... rindu bila nak tengok kubah Masjid Nabawi terbuka...dan angin sejuk masuk...lalu menyapa muka...Allhuakhbar....nyaman!!!Seharusnya after Zuhur perlu untuk buat tawaf wida'a. ziarah Raudhah dan Makam Nabi Muhammad S.A.W before berangkat keluar dari Madinah.Aku and emak tak buat. Just baca doa khas yang adalam buku tu. Doa untuk tinggalkan Kota Madinah.


Gambar terakhir di Masjid Nabawi :)

Masa berangkat sudah tiba :) Jemaah lelaki siap handsome dengan pakaian Ihram... jemaah wanita...jubah putih dengan mini telekong... tapi aku pakai jubah hitam je :)Sunat pakai warna putih tika mahu menjalankan ibadah umrah. Keadaan lobby Hotel Mubarak Silver kecoh sikit!!! jemaah ramaikan... urusan check out hotel sangat simple... bagi kunci dekat Mutawwif... Mutawwif kumpulkan dan serah pada receptionist. Abah kata perjalanan ke Mecca makan masa 6-8 Jam... herm...mesti aku lapar!!! cepat-cepat grab snickers and air mango sedap dekat chiller lobby hotel. 

Terasa seperti ada mata yang memerhati... Eh... bertambah sebak... "Ini ke pertemuan terkahir kita,singkat sangat pertemuan!" soal dengan hati...back to reality...at least Allah bagi aku buka sikit mata...bagi aku sikit extra kekuatan nak cuba rasa bahagia... terasa seperti ingin memberi senyum buat kali terakhir...tapi...tidak layak rasanya...cukup la curi pandang buat ingatan. :)

Naik bus... Mutawiff tolong bacakan doa naik kenderaan... bus mula meninggalkan Hotel Mubarak Silver... untuk menuju ke Masjid Bir Ali... tempat untuk bermiqat... Mula whatsapp family and my sahabat yang hari hari whatsapp untuk tahu perkembangan diri ini di Madinah to inform them... "On my way to Mecca" Mata ini tidak lepas memandang Masjid Nabawi...sampai hilang dari penglihatan... Moga ini bukan kali terakhir aku datang ke Madinah.Selamat Tinggal Madinah!!!

I left My Love in Medina..hope to see u again ...

Tuesday, 12 August 2014

Ziarah Madinah...

17 Syawal 1435H...
Assalamuailaikum :) jumpa lagi... meh...kita nak nak continue cerita Umrah kita...

15 Febuary 2014...
Hari ni ada buat ziarah sekitar bandar Madinah... lepas solat Subuh...take a breakfast... and get ready untuk tunggu bus dekat lobby. Pergerakan memang kena cepat sikit...sebab Mutawwif ada pesan pemandu bas kat sini ada "perangai' kurang tahap kesabaran.Alhamdulillah semua jemaah yang sama bus dengan aku punctual...so senang sikit Mutawwif nak jaga :)

 First tempat yang kiteorang nak pergi is Masjid Quba. Fadilat : bagi sesiapa yang BERWUDHU dari tempat tinggal dan solat sunat 2 rakat di Masjid Quba...pahalanya menyamai dengan pahala buat satu Umrah. Allhuakhbar...sayangnya ALLAH kat kita...banyak peluang dan perkara baik Dia nak bagi kat kita. So Mutawiff dah pesan dekat jemaah amik wudhu dari hotel dan cuba jaga wudhu untuk sampai ke Masjid Quba. If ada yang terbatal wudhu...don't worry botol spray kan ada :) Boleh ambil wudhu semula.Cabaran nak masuk Masjid Quba ni sangatlah hebat. Untuk jemaah wanita hanya ada satu pintu yang mana lebar pintu tu aku rasa 1.5m je... itu lah pintu nak masuk....dan pintu nak keluar...semua jemaah berpusu-pusu nak masuk...jemaah dari Turki ke...Indonesia ke...Thailand ke...semua berebut nak masuk...ya...memang ada police perempuan yang jaga...tapi rasanya police perempuan dah tak mampu nak kawal. Orang Malaysia kan badan ala-ala kecil kan... memang sedia untuk dirempuh...tak mustahil telekung kena tarik... and if ada sakit semput or asma kena carefull lebih la...mostly jemaah yang badan besar ni...rempuh kaw-kaw je...asalkan dia dapat masuk...lagi sekali ALLAH nak uji tahap kesabaran ke:) zikir je dalam hati.... "Hasbunallah wani'ikmal wakeel...wani'ikmal maula...wani'ikmal nasir" entah macam mana....ada jemaah yang baru datang dari belakang...tolak jemaah yang tengah que nak masuk Masjid Quba ni...memang semua tertolak macam deras air dalam sungai...dan akhirnya masuk juga dalam Masjid Quba ni :) Alhamdulillah...lapang je Masjid Quba ni...banyak ruang untuk solat...aku emak and mak cik naik bahagian atas... Mutawiff peruntukkan masa 20 minit untuk berada dalam Masjid Quba...so manfaatkanlah masa :) Alhamdulillah wudhu aku emak masih 'terjaga'. Kami terus buat solat sunat Tahiyatul Masjid and solat sunat Dhuha...
Gambar dalam Masjid Quba bahagian atas :)

 Next destination is Bukit Uhud tempat berlakunya Perang Uhud... honestly aku memang tak ingat dah any sejarah...time belajar Sirah masa sek rendah dulu... Alhamdulillah Mutawwif ada recall balik beberapa sejarah. Rasa noob lagi =_=.
 Belakang tu Bukit Uhud...difahamkan panjang Bukit Uhud is 7km.
Sempat juga menziarahi perkuburan para syuhada seperti bapa saudara Nabi Muhammad S.A.W iaitu Saidina Hamzah bin Abdul Mutalib. Mutawiff ada ajak jemaah untuk baca doa kepada para syuhada..tapi...tapi...Mutawiff larang angkat tangan tanda nak baca doa. Sebabnya...pernah dia bawa jemaah datang situ untuk baca doa sambil tadah tangan...dan dihalau oleh orang Arab...sebab katanya macam bawah bida'ah lain...

 kawasan perkuburan para syuhada...tersentuh hati...pasti mereka masuk Syurga...kita ni ???

Dekat kawasan Bukit Uhud tu ada Bukit Pemanah..tak tinggi mampu la nak daki...aku nak try naik...tapi Mutawiff tak bagi...sebab masa tak banyak :( aku larik cepat-cepat sebab nak naik sikit...nasib baik abah ikut belakang...abah sangat tak bagi aku jalan sesorang :(
 Pandangan dari bawah..nak naik sampai atas tu... :(

Then kiterorang gerak pergi Ladang Kurma :) tempat untuk mebeli dan memblahkan diri...hahhahahah Mutawiff dah pesan jangan beli...sebab harga mahal...especially kurma dia.. bestnya tempat ni..is boleh tester kurma...chocolate..kekacang for free... :) aku sangat teruja dengan packaging chocolate... aku beli jugak...1kg SAR 50. Sekali dekat bazaar on the way nak masuk Masjid Nabawi 1kg SAR 25. Ok menyesal!!!

Last tempat kiterorang lawat is Pasar Kurma :) kat sini baru Mutawiff kata boleh shoping :)memang ada satu kedai kurma yang akan bagi murah untuk jemaah Andalusia. At first, owner kedai tu memang tak bagi harga murah..fix price la...tapi sebab ada Mutawiff  ikut kiterorang shopping...dia tolong tawar menawar...so dapat la potongan SAR 5 untuk setiap kg...kira ok la kan :) Bestnya Mutawiff ni...dia akan bagi tahu kurma apa untuk kecantikan dalaman...kurma untuk bagi 'kuat' sikit and so on... so jemaah macam jadi more excited nak beli :) yang tak bestnya...agak takut bila masuk Pasar Kurma ni...nasib aku perempuan..kalau yang lelaki tu...habis penjual-penjual ajak salam shake hand bagai...then tarik tangan dengan kuat untuk ajak masuk kedai dia untuk beli barang. More to macam ugutan...memang susah nak lepaskan diri...

Disebabkan ada beberapa jemaah yang bersiar-siar lama sikit dekat kawasan Pasar Kurma... menyebabkan keadaan dalam bus jadi a bit huru-hara. Sebabnya pemandu bas tadi dah tak sabar nak drive bus tu balik Hotel... sedangkan Mutawiff and ada beberapa jemaah lain tak naik lagi bus. Semua dalam bus  jerit la suruh sobbbaar!!! dia jalan jugak..sampai la Mutawiff jerit dari luar bus... baru dia berhenti and tunggu Mutawiff naik bus... kesian Mutawiff...

Sampai Hotel agak lewat... sebab jalan jamed. Tengok jemaah lain dah berpusu-pusu untuk keluar dari Hotel and menuju ke Masjidil Nabawi untuk perform Solat Zuhur.Masuk je bilik dah dengar azan Zuhur... sebab nak bersihkan diri sikit plus ramai nak guna toilet dalam bilik tu..menyebabkan aku emak and Mak Yung tak sempat nak ikut berjemaah dekat Masjid. Agak sedih...tapi tetap jalan kaki gi Masjid and solat dekat Masjid juga :)

16 Febuary 2014
Sehari sebelum hari untuk tinggalkan kota Madinah...aku emak abah and mak cik baru ada masa nak jalan-jalan area Hotel untuk cari a few barang, i mean cari souvenir untuk family... friends... and jiransss...:) Actualy hari ketiga di Madinah baru aku pecahkan duit Riyal. Itupun aku beli banana kuning melampau 1kg 10 Riyal, Kit Kat and my favorite juice manggo sedap!!! beli banana sebab aku dah lama tak biyaaak... badan aku jadi' berat' sikit bila tak biyaaaak.... :) 

And mesti nak beli barang untuk diri sendiri juga kan... sebagai tanda kenangan :) Hajat hati nak cari SATU jubah untuk diri sendiri...tapi terbeli 2... hahaha :) and ussually Mutawiff Andalusia akan suggest kedai Haji Rashid untuk beli jubah, baik untuk lelaki dan perempuan. Saiz baby pun ada. Tiba-tiba my abah ada kedai kat Madinah.. Abah ai pun Haji Rashid...;)
 and rasa kagum kejap...sebab ada beberapa kedai kat area Madinah memang ada bendera Malaysia package dengan logo satu Malaysia dekat sign board dorang. Maknanya...dorang boleh fasih cakap Melayu and memang orang Malaysia suka shopping kan...kan...kan...
 Boleh dapat harga murah..cuma aku rasa untuk jubah budak boleh dapat harga murah lagi kat kedai lain. Abah spent about SAR 1000 untuk  6 Jubah lelaki dewasa 1 jubah lelaki baby...2 jubah kanak-kanak perempuan and 7 jubah perempuan dewasa. Quality jubah lelaki bagus sikit dekat kedai Haji Rashid ni..and serius dapat separuh harga...blink!!!blink!!!

Dan lagi best...ada Mutawiff tolong temankan kiterorang shopping :) Sila Happy *_*even Mutawiff  tu bukan Mutawiff group aku...tapi dia willing temankan aku and family shoping sampai habis... siap jadi model untuk dapatkan ukuran jubah Si Hanif and Si Adik :)      
" Thank You Ustaz Nik Hilman ;)" since aku bawa 3 orang mak cik and emak..memang family kiterorang berlama dekat kedai Haji Rashid Madinah. aku jadi pening sikit bila masuk kedai tu sebab banyak sangat baju... jadi tak tau mane nak pilih. Disebabkan aku 'muda banyak' dari emak and Makcik dorang akan tanya pendapat aku...ok ke tak..crowded ke tak corak dia...labuh ke tak..and so on...end up..aku jadi tak tahu nak pilih jubah untuk aku... konon-konon nak beli colour putih...nak suci sikit plus boleh guna untuk Umrah...tapi abah kata "Jarang" aku kata "tapi cantik..." Ustaz Nik Hilman kata "Putih memang cantik...tapi jarang sikit..." fahamlah aku kat situ... so kita pilih jubah colour hitam :)
kena paksa amik gambar sambil buat thumb up dengan orang yang jaga kedai Haji Rashid ni :) Nampak tak jubah putih tepi itu...nak sangat....

Malam terkakhir di Madinah...paksa ajak abah bawak aku and emak jalan-jalan area Hotel tu... sebab rasa nak berjalan  and cari barang sikit :)Sejuk sangat angin malam tu...hoi...boleh gigil badan la... abah bawak aku and emak jalan-jalan area main entrance Masjid Nabawi. 
Emak and Abah dekat main entrance Masjid Nabawi...see...tak pernah sunyi kan masjid...ada je manusia :)
  
:) Tahan sejuk...
Subhanallah...besar rupanya Masjid Nabawi ni... ada la jumpa kedai KFC...Baskin Robbins... ada satu area tu...tiba-tiba rasa macam dekat area Putrajaya... sebab susunan bangunan exactly like Putrajaya... Mostly kedai tutup dalam pukul 11.00 keatas la...tapi bazar-bazar yang nak masuk masjid tu tak da waktu tutup kot...hihihi... sempat beli sejadah untuk jiransss... beli dekat 25 helai rasanya...yang quality sikit... penat mintak tawar...free gift pun dia tak bagi...kau beli la banyak mana pun...memang dia tak bagi kurang harga...geram!!!

Next...will continue cerita lambaian terakhir Madinah.... I is SAD!!! 


Ikut hati banyak perenggan rasa nak cerita...cuma biar satu perenggan buat lepasan Rindu... ikut hati mahu saja aku canang gambar suci dia...tapi...biar aku...bibik and her  family saja yang tahu ;)


.




Saturday, 5 April 2014

The Preparation...

Assalamuailaikum :)
back to my "Umrah" story.... tengah daya ingatan masih kuat...baik cepat cepat aku write something here... 
again...and again...moga tiada rasa 'Ujub' dalam diri ya Wany :)

So... bila dah tahu diri ini dengan izin-NYA akan mengerjakan Umrah... baru la tergerak hati nak study perihal umrah...padahal if I'm not mistake...form 5 kita dah belajar pun... perihal Umrah dan Haji... kan..kan... 
honestly at the time...aku tak ingat ada berapa rukun Umrah.... noob sangat diri ini :( 
After abah and emak register dekat Andalusia Travel & Tours... dorang akan beri 3 bag pelbagai size and buku panduan untuk mengerjakan Umrah dan Haji :)  
dengan keazaman yang tinggi...aku akan baca buku yang dorang bagi tu sehabis baik...buku tu aku letak elok elok tepi bantal...sebab before tidor aku boleh baca kan... azam tinggal azam.... huh!!!

Since  2nd January 2014... aku dah berhijrah tempat kerja...dari Account Assistant di Salihin Group ke Executive Production di PTS Media Group... hari hari aku jadi begitu hectic untuk learn something new...yang tak pernah aku belajar masa kat UKM...bila balik rumah aku sambung kerja via Google+. Aku tahu around 12 pm aku kena tidur. Masa tu aku tak sentuh langsung buku panduan tu... tapi Alhamdulillah... PTS Media Group ada keluarkan buku buku panduan untuk Umrah dan Haji...yang bagi aku lagi simple and lagi mudah nak paham...padat dan ringkas... aku dengan suka hati...pinjam buku berkenaan and aku baca... 
pun tak habis baca :( 

Waktu rehat aku akan goggle "Pengalaman Mengerjakan Umrah".... Nah... berpuluh entry yang keluar...tinggal nak pilih and baca :) Syok sangat...kat situ pun in sha ALLAH boleh balajar and tahu jugak lah step-step nak buat Umrah... apa keperluan yang perlu ada untuk jadi Tetamu ALLAH... kalau kita kaum Hawa... on the way nak mengerjakan Umrah...korang tengah period...boleh tahu cara nak niat bersyarat..and macam mana nak handle the situation... cool la... boleh tahu tempat-tempat yang mesti pergi di Madinah atau Mecca...  and macam-macam lagi la... 

Kursus Umrah. Herm...yang ni mostly agencies akan buat punya...untuk Andalusia Travel & Tours branch Rawang...dorang akan buat kursus Umrah every Saturday.. secara PERCUMA!!! Tak kesah lah korang memang nak buat Umrah atau tak...sangat dialu-alukan datang :) Ada breakfast PERCUMA lagi... and..if korang daftar Umrah dengan agency lain pun...still boleh datang join kursus Umrah berkenaan... Alhamdulillah aku mak and abah join 3 kali jugak la... Masa dari  9.00 am till 12.30 pm... sekejap je kan... Ustaz akan bagitahun step-step Umrah...Doa yang perlu dibaca...and share sikit pengalaman :) and ada slot Q&A jugak... boleh sharing opinion dengan jemaah yang lain... :)

And seriously... kena jugak cari ruang and peluang untuk belajar and persiapkan diri jadi Tetamu Allah... :) Nasib baik my emak ni rajin sangat belajar...okay my abah too!!! So lagi tiga minggu nak pergi... as usually ada session basuh pinggan lepas dinner :) Aku basuh pinggan sambil borak-borak dengan emak... "Emak lagi tiga minggu kita nak pergi sana...Ani tak ready ape-ape lagi ni ma... buku pun tak baca lagi..." and Emak akan story and sharing apa yang emak dah baca via buku mahupun online :) Mak pesan...rajin buat Solat sunat...such as...Taubat...Hajat...Istikharah...Dhuha...Tahajud... uhuk..uhuk..batuk kejap...checklist balik selain 5 solat fardhu...apa lagi solat sunat yang kau tahu dan kau amal Wany ? =_=

Memang kena tahu pelbagai solat sunat :) Kat sana ins sha ALLAH masa banyak habis dalam Masjid :) So aku pun start la goggle lagi...cara solat sunat Tahiyatul Majid...solat sunat Jenazah... and solat sunat yang lain... cuba hafal...surah surah yang pendek..zikir - zikir...and most important thing..cuba amalkan :) jadikan  solat sunat-sunat tu perkara lazim yang kita akan buat day by day :)terutama solat sunat Taubat...kita ni kan pendosa... hari-hari kita buat dosa...antara sedar dengan tidak...cuba cari extra time untuk rasa lebih dekat dengan DIA :) in sha ALLAH...

Sabar :) satu sifat yang baik...yang tak berapa nak ada dalam diri aku.. :( too bad wany!!! siapa yang kenal rapat dengan aku..mesti dorang tahu tahap sabar aku sangat nipis :) Especially time drive and time tengah nak tunggu orang :) Erk!!! Abah pun dah pesan...kat sana banyak orang...banyak ragam...memang kena ada Sabar yang tinggi... Emak pun pesan "Wany cuba belajar sabar dalam sabar" how come aku nak pupuk Sabar dalam diri ni... so aku mulakan dengan driving ethic aku :) Especially time pagi... if before this ada kereta nak cucuk aku atau menyelit-nyelit...macam kau sorang je yang nak punch card before 8.00 am..aku tak kan bagi...aku akan fight and tunjukkan kedegilan aku untuk tidak akan bagi laluan pada kereta berkenaan...so aku ubah cara itu...dengan bagi...je lalulan dekat dorang... sabar!!! cakap sorang-sorang dalam kereta..."Wany sabar...sabar...ALLAH suka orang yang sabar ni..." in sha ALLAH tambahlah sikit rasa sabar dan mengalah dalam diri tu :)

what else??? lain-lain preparation macam stuff yang nak kena bawa boleh fikir sendiri kot... :) mungkin next extry  kita story yek... ;) duit??? erm..aku just spent RM 700 je untuk cover expenses kat sana...sebab pergi dengan mak and abah kan..tak da la issues tak cukup duit:) hahaha...tak pun boleh je active kan debit card korang untuk shoping luar dari Malaysia :) ouh ya...injection vaksin...wajib ambil ya di clinic yang provide service injection untuk pergi Umrah... :) if ada hutang-hutang dengan pihak berkepentingan...settlekan lah hutang korang :)

conclusion nya...sangat penting untuk set your mind...pergi sana kita nak buat Ibadah...nak ziarah Rasullullah... nak rasa extra tenang kat sana...nak berdoa lebih kat sana...maka persiapkan diri... rajin buat solat sunat Taubat supaya dengan izin-NYA kita pergi sana dalam keadaan "bersih" rajin..dan rajin buat solat Hajat...minta pada-NYA agar dipermudahkan urusan sebelum...semasa dan sesudah Umrah...minta pada ALLAH agar diberi kea'fiatan... sihat...cergas...untuk beribadah...mohon ALLAH buang rasa was-was dalam diri...moga ALLAH kuatkan rasa sabar... :)

Merindui angin-angin sejuk di Madinah :) Merindui moment-moment di Madinah tika jantung tidak senada dengan hati :) Jaga diri...moga ALLAH adakan lagi pertemuan extra kita :)

tbc ;)

Ada satu prepartion yang sedang menanti...MAY 2014...aku tunggu :) Doa aku...moga ALLAH mudahkan setiap urusan :) Lapanglah hati untuk terima apa yang ALLAH telah aturkan...

Thursday, 18 April 2013

Fatin Liyana have married :)

Assalammuailaikum...
gigih nak update..walhal badan dah lemau yang amat...
tapi ini satu entry yang sangat perlu amat wajib di publish !!!
last Saturday after exam Ptd aku terus shoot dari Pj terus ke Sg.Buloh... 
keluar exam essay english awal 30 minit...sebab nak kejar masa...
nak jumpa kengkawan raflesia Tikl...
yah...jammed...damn!!! tak sempat nak jumpa kengkawan...
sedey...calling calling je and say sorry to them...next time jumpa lagi..if ada rezeki... klishhheeeyyy sangat ayat tu :)
sampai Sg.Buloh dalam kul 4.30...ouh yerk...aku tetamu terakhir...haiiilaaa...
datang-datang dengan badan dah macccaaammm ccikiiit... tebalkan muka jumpa ayah si Fatin Liyana
"assalammuailaikum pak cik..saya datang nak jumpa Fatin je pak cik "
"sila la dik...sila..sila..."
dari jauh aku nampak si Fatin Liyana tengah peluk peluk hubby dia atas pelamin...untuk session photography ^-^
aku duduk sesorang sambil main game Bubble Blast 2... sambil tengok si Fatin Liyana atas pelamin...
si Fatin Liyana datang dekat aku...ya ALLAH...Rindu teramat dekat dia...
last time jumpa time form five...paper akhir SPM...pastu langsung tak jumpa da...
dia datang dekat aku..salam..cium tangan aku..sambil peluk aku..kuat...peluk kali kedua...macam tak nak lepas...aku..dah berair mata...just imagine almost 6 years tak jumpa...satu je ayat aku keluar...
"ten...rindu sangat" nages..nages..kesat air mata...update cerita masing-masing...
aku sangat bahagia and syukur Ya ALLAH Kau satukan juga Fatin Liyana and Hazwan :)
actually dorang bercinta time Tikl...zaman sekolah..pernah lah jugak sekali aku temankan si Fatin Liyana ni dating dengan Hazwan kat canteen sekolah..hahahha..jadi tukang cover line !!!

taaaraaaa...dialah Fatin Liyana... best friend yang aku ada kat Tikl dulu...
merangkap kawan katil dorm Bakawalianz time form 4 dulu...
setiap weekend after gotong royong...after mandi manda...si Fatin Liyana ni la yang tolong ikatkan...tolong sikatkan...tolong tocongkan rambut aku....sweets kan dia... dan dia la yang sedarkan aku satu perkara...  iaitu..  " Wany...kau tau tak..kalau la kau mati...kan..tak de sapa taw nak amik tengkorak kepala kau ni.."
"kenapa???"   "sebab...tengkorak kau ni tak rata" 
terus dia ambil tangan aku...suh rasa tengkorak aku..
haah..memang kenyataan tengkorang aku tak rata... *_* dah tak payah nak imagine sangat pasal tengkorak aku ...
after this tak tau bila lagi nak jumpa si Fatin Liyana ni... lepas ni dia nak jadi orang Johore da... nak ikut husband dia yang kena kerja kat Johore tu... 
mana lagi tempat si Isteri kalau bukan di sisi Suami kan... kan..kan...
i will mish you Fatin Liyana !!! janji kena jumpa lagi after this... 
biar bertahun lama tak jumpa...asal kau tahu aku rindu kau... :)

 I have a million words to say... too sad...tanya sepatah jawab pun sepatah...nice !!! then a million words keep remain in my mind...sampai masa angin tolong buangkan...


Saturday, 16 March 2013

Secret Leaf :)

Sabtu :) Hati gembira teramat... cuti...rasa nak berbaring je lama..lama...dan lama...
tapi memandangkan hampir sebulan tak kasi cuci ini bilik... maka kena bangun..bangun..dan bangun... :)

sibuk mengemas...bukak satu fail warna biru...tiba-tiba aku lihat sehelai daun.. dan daun itu buat aku rasa nak cakap "wany senget teramat"
ini daun itu...
Fakta : daun ini aku dapat pada tahun 2001... sekarang dah 2013... pheeww almost 12 tahun aku simpan daun ni... :) kenapa aku gegeh sangat nak simpan daun ini??? kerana sejarah...eh salah...memory :)

12 tahun yang dulu...dalam bus sekolah Alif kaler kuning... aku duduk di tepi tingkap...sebelah aku adik hanif :) rindunya zaman sekolah... bus sekolah Alif lalu di Taman Jati Rawang...
lalu di satu rumah... aku suka adik kepada pemilik rumah itu... mesti rasa debar-debar je bile bus sekolah berhenti depan rumah itu... lalu adik pemilik rumah itu akan naek satu bus dengan aku...
dan pada satu pagi...bila bus sekolah Alif berhenti depan rumah itu...lalu gugurlah daun ini... atas riba aku...
aku senyum...lalu aku simpan... selit daun ini dalam buku Sains :) 
till now daun ini rapi aku simpan...jangan tanya aku sampai bila harus aku simpan daun ni... *_*

dan adik pemilik rumah itu...selamat berkahwin dan dah ada little princess da pun... alhamdulillah :)
aku gigih pergi wedding dia... lepas aku pergi wedding dia..lihat dia atas pelamin...salam dengan wife dia..
dan alhamdulillah ALLAH gerak kan hati aku...redho dengan kenyataan yang ALLAH dah beri :)
doa saya untuk awak "moga murah rezeki selalu...dan dapat lagi baby-baby yang comel"

tamat satu cerita... dan till now aku masih tunggu penghujung cerita aku dan kamu...doa aku selalu...moga DIA terus beri aku kekuatan dan pujuklah hati untuk terima apa yang ALLAH rencanakan untuk aku...

sekian...love wany :)

Monday, 26 November 2012

What I Wish...

Sambungan cerita perempuan selebet atau babak Glaze Evening...

Satu petang Jumaat... Jam hampir menunjukkan 5.30 petang...
perempuan itu tiada hati ingin berkerja...
dalam otak penuh dengan awan-awan yang bertulis Cuti!!!Cuti!!!Cuti!!!
hati riang perempuan itu tiba-tiba terhenti sekejap...
bilamana pop-up skype timbul menandakan si Dia online
lalu...akal fikiran perempuan selebet itu terus ingat pada memory satu ketika dulu...
iaitu bilamana...zaman YM (yahoo messenger) menjadi medium untuk berhubung dengan Dia...
senyum sahaja... nama pun ingat kenangan lalu :)
hati perempuan selebet itu terlalu kuat untuk tegur Dia yang tengah online itu...
ayat yang sedang disusun dalam kotak fikiran " How are you??? Japan macam mana??? sejuk tak???"
sayang...ayat yang disusun itu tersimpan kuat-kuat dalam hati...
dengan harapan Yang Maha Esa sampaikan segalanya pada dia...
lalu...hati akal dan fikiran perempuan selebet itu akur... untuk tidak sampaikan apa yang perlu disampai
cukuplah Yang Maha Esa dengar dan tahu apa yang terlintas dalam hati perempuan selebet itu...
offline Skype secepat yang mungkin...
merenung PC office dengan pandangan kosong... pandangan je kosong...
tapi fikiran memikirkan yang Dia.....
BOSAN!!!
Off PC... Balik laju-laju :) boleh jumpa si comel Cahaya Iman Khayla ;)

: : probably will be continue : :

selamanya Harimau Malaya :) kan besh if Mirulhadi maen untuk AFF kali ni... :)




Saturday, 14 July 2012

Andai Ku Bercinta Lagi .... +_+

loya tekak dengan tajuk entry...
mengada...mengedik...mintak lempang >_<
ini namanye entry bosan tapi excited nak publish :) paham tak ???
present.....
WANIAWIRA :)
kau tak kenal sapa die??? pergi google cepat...ekcellii aku pun tak kenal sangat... :P
tap suka suka suka suka suare dia :) pergi tengok clip video lagu Andai Ku Bercinta Lagi by Mojo...
sedey...sedey...sedey... je clip video tu :(

nota amirulhadi :
awira tak kan same dgn mirul...tengok rambut la kan... all da besh for tonite der !!!

nota azraf :
sowrryy tak de mood nak citer pasal interview :( tapi confirm bile aku citer ko mesti gelakkan aku :))

nota mengada :
"Tuhan Ku yang SATU... KAU letakkanlah rasa kasih sayang dan rindu ku ini pada yang Berhak memilikinya... ameen.... "

doa dari orang picisan macam saya untuk awak
selamat pergi dan selamat kembali dengan hati yang makin lembut... :)
 
 

Sunday, 15 April 2012

instagram ;)

wehhh.... tell to the world... wany is updating her blog !!! :) sigh...
tau tak de siapa nak singgah kat sini... kalo ade..tennnnkiiuqqq sooo muccch... ayaaa ayaaanggg awwaakkk :)
hilang momentum untuk berbloging :(

kesian dengan diri sendiri... lalu mengeluh.... otak dan hati tak dapat nak seirama...
kesian dengan diri sendiri bila ada satu suara yang tanya "wany...kenapa malas sangat???" 
kesian dengan diri sendiri bila ada banyak sangat perasaan  risau... tapi sayang takde effort nak kurang rasa risau itu..
tahniah SYAITAN!!!

malas nak terus kesian dengan diri sendiri... mengeluh!!! itu je yang aku tau skrg...
rase USELESS!!! yes..that is the best word to describe my own self rite now.... clap ur hand *_*

aku mengaku...sometime aku berserah pada DIA... aku terlampau percaya...apa yang akan berlaku semua DIA dah tentukan...ape lagi nak dirisau....   nampak tak...looser nye aku ^_^

sepatutnya...aku usaha...sebab ALLAH TENGOK APA USAHA KITA BUKAN HASIL KAN... :)
one wish rite now...nak mintak HLOVATE duduk tepi aku selalu... :) boleyyy taaakk???

nota instagram :
wei...aku dah ade acc instagram!!! serius batak... :) tahx android :) aku tak mau follow artis ... sebab aku tau dorang tak akan follow aku :P do follow me if u want :) search wanyrashid :)

nota amirulhadi :
hiiii mirrulll ade instgram tak....??? nak follow boleh... >_<  

 untuk mereka yg rindu aku... (: wanyhattadolmat :)
i wish rambut aku bertukar jadi rambut die... ouh...kaler je tak mau same... :)

thank you for change your fb name :)
when you use that name... i smile :) and at that time... only ALLAH know how much i miss you...
and you...yes... you know who you are...



Friday, 24 February 2012

Six years ago ... TIKL DIHATI KU...

ini kisah benar...
24022006... six years ago :(
di bumi bertuah TIKL... tepat 12 am 
budak budak Rafflesia tak tito lagi..suma pakat nak wish n nyanyi nyanyi "HAPPY BIRTHDAY to JIHA"
budak budak Rafflesia semuanya MPP... Ha??? tak tau MPP itu ape...
Majlis Pemimpin Pelajar... sama pangkat dengan pengawas sekolah... 
suppose at 11.45 pm dah ada annoucement  "kepada semua warga putri SILA LIGHT OFF sekarang"
kebetulan minggu itu turn budak budak Rafflesia yang pegang healer untuk bg annoucement...
budak budak Rafflesia itu tetap Manusia...serius...sumanya otak otak sengal... :)
lepas dah nyanyi nyanyi...jadilah sangat bising...bising teramat...Mungkin...
kemudian ada satu suara pelajar biasa dari pondok bawah jerit.... "Rafflesia da LIGHT OFF La!!!"
MALU!!! TERKEJUT!!! 
just imagine..korang jadi MPP... "PEMIMPIN"  yang biasanya akan 'tegur' kawan kawan lain... dan malam itu kawan kawan bukan MPP yang 'tegur' atas kesalahan kecil korang...
dan..habis...Mama Linda... warden naek bilik Rafflesia "Wany awak pergi panggil budak Jasmine turun skrg"
budak budak Jasmine pun MPP jugak :)
kena lecturer free malam itu till 2 pm... dan aku sangat tahu...kawan kawan yg bukan MPP bersorak gumbirekan tengok MPP kena 'fire' malam tu... Terima Kaseh :)
Esok pagi bangun..tebal muka nak menghadap kawan kawan bukan MPP...rase mereka semua menjelir lidah tepat!!! Serve Ur Right :( :( :(
dan kesian dekat bufday Girl Nur Nazihah Abd Manan :(

aku tak MENYESAL!!! aku sayang kenangan kena 'fire' dengan Mama Linda malam tu... 
sampai aku cakap dekat Mama Linda "cikgu...marah saya sorang je la..tak payah marah kawan saya yg lain..pleasse cikgu" sebab ape??? sebab aku Vice Captain sekolah...
aku tak mau anak buah aku malu kena marah...
once aku dapat jawatan Vice Captain sekolah...mind aku terus set...ape yg kesalahan budak putri hadapi aku kena tanggungjawab... dan aku PASTI putri TIKL tak tau pun benda ni kan...kan...kan... :)
PAST IS PAST kan.. :)

dan siapa sangka kenangan kena 'fire' dengan Mama Linda menjadi kenangan yang aku kira sangat berharga dalam hidup aku... kenangan yang buat aku RINDU teramat dekat Dia...
Dia yang dah tinggalkan aku dan kawan kawan TIKL selama lamanya.... Ya...selama lama nya...


"Jiha kiter rindu Jiha"
Selamat Hari Lahir Jiha...
moga Jiha tenang Di Sana... moga Jiha ditempatkan dengan orang beriman...
Terima Kasih Tuhan...kerna KAU bagi peluang untuk aku dan arwah Jiha menjadi kawan...
she is Jiha :) chantikk orang nya....
Rindu pada budak budak Rafflesia ... Terima Kaseh kerana sudi hulur tangan untuk kurangkan beban Vice Captain korang ni...

lumrah hidup...Manusia ni selalu kena uji..kena ajar..bagi dia rasa kehilangan.. untuk selamanya...
baru tahu 'rasa' menghargai itu apa...
hargailah manusia yang  ada rasa RINDU pada anda :)
tak mustahil esok atau lusa manusia yang RINDU anda itu akan berhenti RINDU pada anda..bilamana MAHA PENCIPTA menjemput  manusia itu kembali pada-NYA
 

Friday, 3 February 2012

where are you ???

tiba tiba Febuary DATANG lagi... alhmadulillah...
quick entry,,,ini pasal ada rasa haty nak menulis... :) syukur...

01022012....
Terima Kasih... Thank You... for Yah,,,Bella...Sue and Ayu :)
again...Thank You ALLAH for give us chance and time to meet again :)
gila teruja for the first time makan makan dekat Seoul Garden.. ahhhaakkzzz... yer aku mengaku  for THE FIRST TIME aku baru jejak kaki ke Seoul Garden... ok  ok. ok...korang dah byk kali pergi kan..... ;)
tak pe...ade rezeki...ada masa...ada peluang...nak pergi lagi..yeay >_<
 last amik gambar berlima time form two... 9 tahun kemudian baru dapat amik gambar berlima balik... yeay >_<...

have a girl talk with them... ahakzz...girls talk is equally with gossipssss ;) shopping... beli t-shirt sama sama :)
Yah blanje BR ice cream...ohsemm :) bahagia :) alhamdulillah...

biar kita jarang berjumpa...tapi haty dan fikiran selalu ingat... saling mendoakan... itu sudah cukup :)

nota SALIHIN :
akhirnya aku angkat kaki jua 31012012 ... lapan bulan bersama sama Salihin Family... giller tak sayang !!!
moga ada jodoh kita jumpa lagi :)
nota UKM :
Lagi 16 hari tayar kereta mr khanncchheell ku akan jejak tanah UKM..as selalu aku pikirkan... once aku nmpk pagar UKM... satu keluhan mesti aku lepaskan... :( dan momentum daya ingatan aku hanya untuk KAMU... :(  

where are You??? dah seminggu kan tak keep in touch..uhuuukkk.... Terima Kaseh Tuhan
asal aku tahu kau ok..buat aku lega haty :)



 

Monday, 1 November 2010

INCIK WKA "jangan nak mengorat MINAH ARAB yer!!!"

holla... LuLLiL....
mahu juga update blog...RINDU...
penat nak rindu dekat orang yang tidak mahu rindu kite... maka...cik wany decide rindu pada
MR LuLLiL...
yg never never penah sakit kan haty cik wany ini kan...

okie dokie...back to our topic...
yesterday jiran aku ade wat bufday party untuk anak bongsu die...SYED ALI REZA AL-HADI...
Comel kan die...sgt suke gaduh dgn ini budak...haaa...tgk..stokin BEN 10 lg die pakai...
so jemput la...jiran-jiran kiri dan kanan untuk minum-minum petang kat rumah die... 
ehem...ehem...cik wany memang shuker pergi pergi makan kat umah jiran-jiran...
dengan harapan incik WKA ade datang sekali...
sape incik WKA nih...? 
nah sile bace entry yg saye ADORE GILERZZZ...
sure anda paham dan tahu siapa incik WKA
tapi incik WKA tak de pown.... sedey..??? tak sagt..  just nice :)

semalamnye lagi...sampai je rumah.... [setelah 3 minggu tak blk rawang]
terus usha-usha rumah incik WKA... erhem... kenapa kereta sexy die yg colour puteh itu tiada...
"woh..outstation barang kali..."
bile pagi..nak sidai kain depan rumah..usha-usha la lagi 
"uit,,,tak de lg...kemana kah kau..."

then....balik UKM...ouhh..first time my brother in law hantar blk smpi UKM...
yey!!! naseb la..nak sgt pinjam mr khanceel cik wany...kena hantar cik wany smpai UKM....
huhuhu...okie..terasa nikmat "beshhh nye ade abang...yg bertangungjawab atas adeknye yg chomel :) "
usha-usha jap handphone maxis... "alamak out of battery plak..."
so charge la hp tuh...then before solat maghrib try la on balik hp tuh...
ha...kan...menderu-deru mesej masuk...
ye pasti..bukan dari incik WKA... :(

Mesej yg sgt buat mata bulat ini bertambah super duper bulat smbil menganga smbil haty sentap jap...
"che abang dah pergi ARAB, u tau ke???
ni ha..jiran sebelah kiri aku yg text mesej sebegini... sis ayuni
arghh!!!! tension....untuk pengetahuan anda sume...
cik wany n sis ayuni ni..suke giler berebut incik WKA itu...hahahaha...
setiap kali ade kenduri atau jiran-jiran lepak kat luar rumah...
mesti cik wany n sis ayuni ambil kesempatan nak amik jaty cik jah...sape cik jah ni..??
mama kepada incik WKA la...huhuhu...

"okeyh incik WKA...anda dah selamat pergi ARAB... yer saye tahu...anda pergi kerja kat sane... entah berapa lama lagi anda nak blk Rawang kan...??? huhuhu..sedey..menyesal tak blk rumah last week..at least dapat buang rindu tgk kerata u itu..."

okie...pas ni..malas nak sidai baju da kat luar rumah da..huhuhu.... incik WKA da tak de...
tak de semangat da :)

huhuhu...pesanan ikhlas untuk orang yg jauh di ARAB itu... "jangan nak mengorat MINAH ARAB yer!!!"

kenapa cik wany panggil die incik WKA??? sebab cik wany tak tahu nama die...huhuhuh...
bak kata sis ayuni "admire ape ko ni..tak tau name die..." 
sile la paham..ini guraun mengada-ngada dari cik wany...hanya minat pada muka incik WKA yg handsome...
bukan pada haty incik WKA!!! die da tua kort!!! 
ouch...age is like a number rite ???

okie...lepas ni..nak kena selalu dengar lagu MAHER ZAIN je la...
boleh igt-igt incik WKA dekat arab tuh...
sob..sob..sob...sob... :( :( :(

Sunday, 4 April 2010

THAX...n jaga diri baik-baik

saye tak blh melalut byk sgt...
membuang masa ni...
masa da time n suntuk [sengal~~~]
nak fikir title untuk entry nih pun..jenuh..
"THAX n jaga diri baik-baik" ---> ayat terakhir untuk KAMU
"OK...g hospital elok-elok" ---> ayat terakhir dr KAMU
makanya...
hehehe...KAMU kate nk bagi katak...
orang tak kesah...daun kering pun org terime...
hadiah hari lahir saye la...sebulan lebey KAMU peram..
tak sangke ada peluang untk jumpa kali terakhir..mungkin..
tempat kejadian..depan 4yer amin..bertemankan bibik ku..
depan FEP..bertemankan MUN HARUBIRU..
orang buka kotak itu...
"mun..da rindu die...bear-bear nih..akan buat aku rindu dia..." [nagesshhh]

orang akan letak bear-bear itu disitu...
orang akan jage bear-bear itu...
bile orang kuar bilik...orang akan tepuk kepala bear-bear itu n say BYE...
[blh jadi gile wany nih]
bile nak tito...orang letak bear-bear ni atas kepala...
hari-hari orang akan cakp dgn bear-bear nih...

tak sangke ade short note untuk orang...
minggu pertama..orang akan baca b4 tito..
minggu seterusnye...wait n see la...

oll da readers...mesti da menyampah tahap teruja :) sory..der... just want to show how much i appreciate thez gift la fren = how much i appreciate KAMU la kan...

*starting to MISHH KAMU sangat2...thax for thez gift...tau pas ni mmg tak kan jumpe da..tertanye...haruskah aku terus SETIA??? SETIA pada sesuatu yg sagt tak pasti...ENTAH... n ape yer name sesuai nak bg kat bear-bear nih???terus mendoakan yang terbaik untuk orang n KAMU*
Related Posts with Thumbnails