LuLLiL f.r.i.e.n.d

Wednesday, 4 February 2015

Sesat di Mekah.

Assalamuailaikum :) 
After this entry aku akan story randomly. Tak ikut turutan dah. Hihihi.
Diam tak diam dah nak hampir setahun dari tarikh aku pergi Umrah. Lillahi aku rindu.

Selesai urusan Umrah pertama, jemaah dah mula berpecah. Kiterorang gegas nak ambil selipar/kasut dekat rak kasut depan Pintu King Abdul Aziz. Mutawif tunggu je dekat rak kasut tu. Mutawif pesan dekat jemaah, terpulang sama ada jemaah nak stay untuk Solat Subuh dekat Masjid atau nak balik hotel. Time tu dah dekat pukul 3.30 pagi. Abah tanya nak stay Subuh atau balik hotel. Mak Ndak nak stay Subuh tapi Mak Yong nak balik hotel. Letih. Badan pun dah berlengas. 

Nak dijadikan cerita kasut Pak Yup hilang. Tak tahu sama ada salah letak..orang ambil.. orang tukar tempat kedudukan kasut tu atau lain-lain. Tapi Ustaz Mutawwif dah remind,,, mana-mana kasut yang hilang...relakan je. Anggap bukan rezeki kita. Remember jangan merungut. Pak Yup ada kencing manis. Then kaki Pak Yup ada luka yang bernanah. So demi keselamatan bersama, Abah decide semua balik Hotel. Rehat. Solat Subuh dekat Hotel je. InsyaALLAH Zuhur nanti, solat kat Masjdil Haram :) So Abah bagi tahu pada Mutawwif yang kiteorang nak balik Hotel.

Mutawwif kiteorang which is Ustaz Sayed, pesan kat kiteroang  "awak ingat jalan balik Hotel tak?" "Ntah tak ingat kot " Sungguh sungguh Ustaz Sayed pesan...  " Awak terus... sampai luar dataran Masjid ... awak belok kanan... awak terus je...nanti sampai la Hotel kita ". Aku pun angguk sungguh-sungguh. Tanda paham and ingat. Aku pun jalan la beriringan dengan Cik Yan. Abah Emak, Mak Yung Pak Yup and Mak Ndak jalan belakang kiteorang. Waktu ini Abah dah berkaki ayam. Sebab bagi pinjam kasut pada Pak Yup. Pak Yup lagi memerlukan kasut tu.

Aku dengan Cik Yan pun jalan menonong. Sambil sambil tengok belakang  untuk check Emak Abah and the rest ada kat belakang kiteroang ke tak. At first memang ada. Aku dengan Cik Yan jalan terus je... Seharusnya lepas dataran Masjidil Haram, kena belok ke kanan. Tapi tak...aku terus je. Confident betul. Bila fikir balik kenapa aku buat macam tu...aku pun jadi tak tahu.  Jujur aku ada masalah mata and pening. Bila orang ramai sangat...and keadaan gelap..penglihatan aku terhad dan aku mudah pening. Cermin mata pun tak bawak plak... *_*. My bad.

Sesekali ada la juga Cik Yan tanya... "Wany betul ke jalan ni...rasa macam dah jauh kita jalan ni" Aku pun confident terlebih..." Betul Cik Yan... terus je lagi ni..." "Are you sure ?" " Yes. Kita terus je ni..." Sambil sambil tu toleh la juga kat belakang... Alamak dah tak nampak Abah Emak and the rest... 
I is Cuak!!!  Kiteorang berhenti jap... try ingat balik. Rasanya time pergi Masjid tadi ada lalu bangunan macam ni. Tu yang buat aku confident untuk terus kan perjalanan.

Sampailah abah call tanya kat mana? Aku pun cakap...konon konon tak nak bagi Emak Abah risau plus aku sangat yakin yang Emak Abah ada jauh kat belakang kiteorang " Lagi sikit nak sampai Hotel ni bah..sikit je lagi"  Mulut aku dah terkumat kamit da..zikir..selawat. Herm memang betul... Dah susah baru nak ingat ALLAH. Baru nak merintih minta ALLAH mudahkan urusan. End up...aku dengan Cik Yan decide nak stopkan perjalanan and patah balik untuk ke Masjid. Letih. Memang letih. Lebih 1 km jugak kiteorang jalan. Risau. Gila tak risau. Mula la aku ingat cerita-cerita yang tak meyenangkan which is ada jemaah Malaysia kena kidnap. Ouh...tidak!!!

Abah call kali kedua... "Kamu kat mane ni? " aku berdalih lagi... "Lagi sikit bah nak sampai hotel"   "Abah dah sampai Hotel...Kamu kat mane?"  aaaaahhhhhhhh!!!! Cuak lagi. "Kejap kejap... Ani dengan Cik Yan patah balik Masjid. Nanti kiteorang sampai" "Habis lah kita Wany" Cik Yan tambahkan rasa cuak aku. Kalau kat Malaysia ni..dah tahu dah...mesti kena sebakul lecturer dari Abah. Ye Abah aku garang.

Sampai depan Masjid...aku ingat balik pesan Ustaz Sayed, Belok kanan. Tawakal lah aku belok ke kanan. Alhamdulillah.... land mark pertama sebelum sampai Hotel is kedai Ice Cream. Then ada pharmacy. And then sampai la Hotel Malak Ajyad. Lega sampai hotel!!! Masuk je lobby hotel... Abah Emak and the rest setia duduk dekat sofa lobby hotel tu. Aku dan sengeh sengeh dekat Emak. Emak dah besarkan mata. Tapi Emak kan baik. Jarang gila nak marah aku. Paling kuat pun kena cubit manja. Aku pandang muka Abah... nampak muka Abah letih mungkin juga risau. Abah tak marah YES :) tapi ayat abah memang best la... " Jauh ke ukur jalan tadi.." Hahahah padan muka Wany. Aku diam je..terus naik bilik. Sorry Abah. Ya tahu...dorang risau.. Tapi tak sengaja :( 

Sebenarnya kau kan Wany degil tak dengar cakap Ustaz Sayed. Bersunguh-sungguh Ustaz Sayed bagi tahu arah jalan. Ko tak digest betul betul arahan tu. Nasib kau jalan berdua dengan Cik Yan. If kau jalan sesorang macam mana? 

Tapi kira aku cool jugak lah kan..Tak nages. Sebab aku ada rasa satu keyakinan yang aku akan sampai hotel dengan selamat. Alhamdulillah. Allah tolong :) Kena extra jaga diri kat sana. Especially kita Hawa-hawa ni :) Tambah yang belum jadi title Puan. Kalau boleh nak keluar mesti ada lelaki yang ikut. Especially kat Mekah.

Ada satu hari ini, which is sehari sebelum kiteorang nak pulang ke Malaysia. Nak la cari a few barang lagi untuk buat souvenier. Aku Emak and Mak Yung keluar jalan jalan area bawah Hotel Malak Ajyad. Masa ni lepas Zuhur. Abah and Pak Yup tak ikut. Rata-rata penjual atau penjaga kedai lelaki. Teman la Emak and Mak Yung pilih gelang. Yang aku perasan lelaki kat Mekah ni kurang fasih sangat cakap Bahasa Melayu. Tapi aku still boleh faham.

Lelaki kat Mekah ni ada satu instinct kot boleh tahu kita - kita ni dah kahwen ke belum. Waktu ralit teman kan Emak and Mak Yung, penjaga kedai tu tanya aku "Hajah sudah kahwin ?"   Sepantas kilat aku mengaku I'm married :)  Dia geleng kepala banyak kali... "La...La... belum kahwin. Mana suami?Aku jawab "Masjid" .Dia geleng kepala lagi.. aku tak sedap hati...Aku terus keluar dari kedai tu..and tunggu je lah kat luar. Mungkin dia tak puas hati...dia tanya kat Mak Yung aku betul ke aku dah kahwen... Sungguh sungguh la Mak Yung jawab aku dah kahwen, suami pergi Masjid. Baiknya suami kita lepak kat Masjid...  :) InsyaALLAH :)

Teringat pesan Kak Miza,,, "awak nanti kalau boleh pakai purdah kat sana. Pak Arab ni boleh tahan gatal dia". Terlambat. Niqab ada...tapi elok terlipat dalam bag. So berwaspada ya :) Pergi mana-mana kalau boleh ada lelaki ikut. InsyaALLAH selamat. Ayat Kursi jangn lupa baca.


Thanks Pn.Ida sudi bookmark blog kita:) Selamat menunaikan Umrah bulan April nanti :)


Sunday, 4 January 2015

Sai'e dengan Mak Cik Langkawi :)

Assalamuailaikum :)
Pertama untuk 2015. Alhamdulillah.
Nak sambung lagi cerita Umrah. Thanks for those yang sudi reading my story. Nah kita kenyit mata kat awak ^_* :)

Lepas selesai solat sunat tawaf. Ustaz Sayed kumpulkan balik jemaah. Check cukup tak jemaah kumpulan kiterorang. Alhamdulillah...semua jemaah dengar cakap Ustaz Sayed. Baik :) Ustaz Sayed bawak kiteroang ke tempat nak lakukan Rukun Umrah seterusnya which is Sai'e. On the way nak ke arah Sae'i tu... ada paip air zam-zam. As ussualy Ustaz Sayed bagi waktu untuk minum. Ustaz Sayed tak akan suruh jemaah rush. Sebab faktor usia yang berbeza and biarlah kita ambil masa lama untuk completekan urusan Umrah daripada tergesa-gesa..nanti jatuh sakit ke..orang hilang ke.. kan..kan..kan... :) Kat sini setiap jemaah memang tak boleh nak selfish. Pupuk rasa take care kat setiap jemaah yang lain.... Treat like family :)

Sampai kat tempat Sai'e. Ustaz Sayed bagi penerangan cara nak buat Sai'e.  Sai'e tak semestinya kena ada wudhu.Cumanya lagi bagus jaga wudhu..sebab kot kot la time buat Sai'e dah azan Zuhur ke..Asar ke... dah boleh get ready untuk Solat dekat tempat Sae'i. Tawaf wajib kena ada wudhu. Kalau tawaf kita buat 7 kali, Sai'e pun kita buat 7 kali. Rukun Sai'e ni berjalan kaki dari Safa ke Marwah. Dari Safa ke Marwah dikira satu kali...Marwah ke Safa dikira satu kali... dan berikutnya hingga cukup 7. :) Ustaz Sayed siap share knowledge lagi, hikmah Rukun Sae'i adalah jemaah kena ambil iktibar dari kecekalan Siti Hajar gigih mencari air untuk anaknya iaitu Nabi Ismail A.S . Siti Hajar berjalan along Safa ke Marwah nak cari air. Kira jauh juga. Aku enjoy je buat Sae'i ni...sebab tak berhimpit, semua jemaah jalan sehala je kan... then tak da lah yang melawan arus...so macam relax...jalan-jalan kat shooping complex tu kan... :)

Tapi tak da la relax sangat...Remember ada doa khusus yang perlu kita baca along the way dari Safa ke Marwah. Sampai  je kat area Safa... Ustaz minta setiap jemaah lafaz niat Sae'i umrah. Ustaz Sayed akan lead... then jemaah follow. ada doa khas yang boleh kita baca. Ustaz akan lead, jemaah aminkan je. Tapi Ustaz Sayed akan minta jemaah baca sendiri pula. Ingat baca terjemahan sekali bagi hadam dalam hati.

Kalau Tawaf ada Istislam kearah Rukun Hajarul Aswad, Saie pun ada istislam. Melambai tangan kearah kiblat. Bacaan dia senang je.. "Bismillahi,Allhuakhbar walillahilham" :) After that mula jalan dari Safa ke Marwah. Sambil jalan ada bacaan doa. Sampai je dekat laluan lampu hijau... Lelaki disunatkan untuk lari anak. Perempuan chillaxx je...jalan :) Lampu hijau ni both side ada. Dari Safa ke Marwah ada and Marwah ke Safa pun ada.   And this part pun ada bacaan khas. After lampu hijau terus  mara ke hadapan. And get ready untuk baca doa yang seterusnya. Thats why kena pengang selalu buku kecil panduan Umrah tu :) Senang cerita every step kita kat sana, ada doa :) Along the way nak ke Safa or Marwah, if tak silap ada dua tempat pili air zam-zam versi sejuk. So boleh berhenti minum ke...nak basahkan muka pun boleh ke...ambil wudhu pun boleh. Tapi hati hati la tang nak jaga aurat.


Gambar pinjam dari Google :) Gambaran tempat Saie. Aku tak da satu pun simpan gambar dalam area Sae'i. Jujunya aku tak berani nak pegang phone ketika Sai'e atau Tawaf. Sebabnya takut niat dah lari. Memang nak sangat rakam video or at least gambar ketika Tawaf atau Sae'i. Tapi Ustaz Sayed dah pesan... ingat niat utama. So tak mau terkeliru..better simpan je phone dalam bag :)


 Everytime nak mulakan Saie either dari Safa or Marwah,Ustaz Sayed kumpulkan jemaah dekat satu sudut tepi. Contohnya dari Safa ke Marwah... berhenti dekat satu check point... Ustaz Sayed akan counting jemaah cukup atau tidak. Boleh la berehat sekejap...nak duduk pun boleh... nak minum air pun boleh.. If da cukup... Ustaz Sayed akan lead baca doa yang berikutnya.Word by word. Aktiviti ini akan berulang sampai cukup perjalanan Safa ke Marwah sebanyak 7 kali. 

Jadi lah satu kisah aku dengan mak cik dari Langkawi. I guess umur mak cik ni 55++. Mak cik ni datang buat umrah dengan suami(Pak Cik Langkawi) dia. Pak Cik  Langkawi tu pun dah tua juga. Tapi badan sihat. Jalan laju lagi. Kan aku ada bagi tahu...waktu dekat lampu hijau, lelaki disunatkan untuk lari-lari anak. Lepas lampu hijau boleh jalan macam biasa balik. At first aku Sae'i dengan Mak. Tapi Abah nak jejalan berdua dengan Mak. Aku ok je :) Boleh jalan sesorang. Dah biasa kot. Selepas selesai perjalanan dari Safa ke Marwah... jemaah berkumpul dekat check point yang Ustaz Sayed tetapkan. Ustaz Sayed pun buat counting..nak kira jemaah cukup ke tak. Sadly... jemaah tak cukup sebab Pak Cik Langkawi dah hilang ntah kemana. Ustaz Sayed tanya la dekat  Mak Cik Langkawi " Hajjah...Haji mana? " Mak Cik Langkawi jawab... "lepas lampu hijau pak cik terus lari laju...laju...tinggalkan mak cik"

Aku gelak...kalau boleh nak gelak berdekah. Tapi sedar diri aku dekat kawasan Tanah Suci *_*. Aku senyum. Pak Cik Langkawi tu mula lari dari lampu hijau...after kawasan lampu hijau..dia lari laju jugak... mara ke depan...then dah berpecah dengan kiteroang. Kiteorang semua melilau la mata..mencari Pak Cik Langkawi ni..kot..kot jumpa... tapi tak nampak. Then Ustaz Sayed decide... kita teruskan je. Sebab kalau nak tunggu, pergerakan semua jemaah jadi lambat. Time tu dah pukul 2 pagi da. Takut ada jemaah lain yang dah penat

Kebetulan Mak Cik Langkawi tu diri sebelah aku...terus dia paut tangan aku... aku pun pelik la.. kenapa mak cik ni paut tangan aku? Mulalah aku bermanis mulut "Mak Cik larat tak nak jalan ni?"  "Eh Mak Cik kuat jalan...cumanya kena berpaut la... baru boleh jalan laju,,, kalau sesorang lambat jalan nya" Maka fahamlah aku kat situ...yang Mak Cik Langkawi ni nak paut tangan aku sebab senang sikit dia nak jalan. Kuat dia pengang lengan aku. Mesti dalam hati Mak Cik ni risau...sebab suami dia dah jauh kehadapan. Nampak Mak Cik ni macam dah hilang sikit fokus...nak baca doa yang mana. As orang muda kat situ...try to cool kan Mak Cik tu...buat dia fokus balik...buka kan buku Umrah tu..tunjukkan doa mana yang patut di baca. Sama sama baca doa dengan Mak Cik tu. Waktu pusingan ke enam baru dapat jumpa balik Pak Cik Langkawi tu...lega semua jemaah yang lain. Alahai Pak Cik :)

Umrah ke dua pun Pak Cik Langkawi tu lari laju lagi tinggalkan Mak Cik ni. Selamat time Tawaf Umrah ke dua memang aku jalan dengan Mak Cik ni. So tak de lah Mak Cik ni risau sangat. Rindu pula dekat semua jemaah group aku.^_^

After selesai tujuh pusingan... boleh get ready untuk bertahalul. Iaitu bercukur atau gunting at least tiga helai rambut. Untuk jemaah wanita...bawa gunting kecil...simpan dalam bag...pastu... tarik la rambut dalam anak tudung..and guntingkan lah. Tak pun boleh minta tolong jemaah lain. Selesai urusan bertahalul, menghadap kiblat...baca doa untuk selesai bertahalul. Maka selesailah Rukun Umrah. Alhamdulillah. Bebas dari pantang larang Ihram.

Incase ada yang terlanggar pantang larang Ihram macam ternampak dan tersedar tarik rambut and gugur or terpakai songkok/menutup kepala (bagi lelaki) dengan sengaja boleh la bayar dam. Sehelai rambut bersamaan  SAR 10. Cara nak bayar...senang je... jumpa mana-mana pekerja yang membersihkan kawasan Masjid bagi je SAR 10 sambil cakap je "Dam" . Faham lah perkerja masjid tu.

Tamat cerita Umrah pertama Wany ;)
Terus snap pic after keluar dari kawasan Saei. Masa ni dah pukul 3.00 a.m, which is waktu Malaysia dah pukul 8.00 a.m. Terus whatsaap family "alhamdulillah selesai Umrah pertama" and Jawa  "weh...aku dah selesai Umrah... Alhamdulillah" 

 iyeee...Abah tak henti henti pandang ke langit and suruh Emak pandang ke langit jugak...sebab nak tengok bangunan bangunan around Masjidil Haram.


Angin kuat...sejuk sudah pasti. Waktu ini Mekah memang kira sejuk. Esokya Mekah mulai panas.

To be continue ;)

2014 tinggalkan kita. Berbalik pada April 2009, ada satu janji yang belum Kamu lunaskan. Berbalik juga pada kata... sebaik-baik perancangan adalah perancangan DIA :)

Wednesday, 3 December 2014

Mekkah.Pertama.Kali.

Assalamuailaikum.
Dah nak habis tahun 2014 dah!!! Cerita Umrah tak habis-habis lagi...ngeeee^_^
Ok excited sikit nak continue story sebab.. dengan izin-Nya ada orang-orang yang aku sayang akan jadi Tetamu Allah in this December and May next year. InsyaALLAH. Alhamdulillah :) Moga dipermudahkan urusan untuk orang-orang yang aku sayang.
Since orang-orang yang aku sayang je minta aku continue Cerita Umrah ni..so jadi extra semangat...dan pasti extra rindu ;)

Lepas dinner and solat dekat RnR...ambil masa dalam 2-3 Jam nak sampai ke Mecca. Mutawiff Ustaz Sayed ajak semua jemaah untuk baca Talbiah. Around 10pm ke 10.30pm macam tu kiterorang dah sampai dekat sempadan nak masuk Mecca. Berhampiran dengan Masjid Tanaa'im. Ada satu binaan macam batu nesan yang besar. Hihihi. Seram. Bus tak boleh nak gerak laju...sebab banyak kenderaan.. dan ada polis yang check. And paling menterujakan perasaan aku and jemaah yang lain...is...dah nampak Menara Jam. Yang biasanya aku boleh nampak dalam TV3 bila azan Maghrib. Debar-debar!!! Ustaz Sayed ingatkan para jemaah... dah nampak Menara Jam tu maknyanya Masjidil Haram makin dekat dengan kita... Kaabah makin dekat dengan kita. Allahu... Debar-debar lagi... dan maknanya lagi...kita semua dah berada dalam Tanah Haram. Ertinya lagi...setiap perbuatan baik yang kita lakukan akan dapat 100,000 ganjaran pahala. Waima kita sebut Bismillahirahmanirahim... Allhuakhbar. Dan jangan nak seronok sangat cause dengan perbuatan jahat pun kita akan dapat 100,000 dosa. Adil!!! Maknanya lagi..please behave your self...terutama seketul hati itu. Sebab mudah sangat hati kecil tu boleh berkata-kata, terdetik mahupun terfikir benda yang tidak elok.

Istifar...selawat :)

Sampai dekat Hotel Malak Ajyad. Sempat redah jammed di kawasan Masjidil Haram. Debar-debar itu selalu ada. Ramainya manusia. Lagi ramai dari Masjid Nabawi. Hotel Malak Ajyad agak kecil depan jalan raya utama. Dan Alhamdulillah..less than 200 meter je nak ke Masjidil Haram. Nikmat mana lagi yang nak kau dustakan. FYI, Hotel untuk jemaah Andalusia ada 3 dekat Mecca. First sapa yang amik package Hilton, jarak 50 meter je nak masuk Masjidil Haram. Second Malak Ajyad, 200+- meter je and last Hotel Hera'a. Dengar kata dalam 600 meter. Agak jauh. Tapi itu bukan penghalang. Remember setapak kaki berjalan nak ke masjid tu...banyak ganjaran Allah nak bagi :) Just my opinion...kesian untuk warga tua yang jalan dah tak laju...terbongkok-bongkok..yang guna full wheel chair, better if ada rezeki lebih pilihlah package Hotel Hilton :)

Urusan check in dekat Hotel Malak Ajyad kurang smooth macam check in dekat Madinah. Sebab jemaah ramai. Lobby hotel kecil. Lift pun ada dua. Tapi aku rasa laju sikit berbanding Hotel di Madinah. Memang kena tunggu luar hotel je.Sesak. Bag jangan risau. As ussual pekerja hotel tolong angkatkan sampai lobby. Dapat kunci bilik. Bilik level 7 ya...tinggi :) Oklah kat Madinah dapat first floor kat Mecca rasa la sikit susah :)

Ustaz bagi masa setengah jam untuk naik kan bag and ambil wudhu and berkumpul kat lobby hotel. Untuk teruskan Umrah Pertama. Dan yerrr..bear in mind... masih lagi dalam keadaan pantang larang ihram ya. Turun lobby... dekat lobby ada satu LCD. Live update dari Masjidil Haram. So boleh tahu orang ramai ke tidak dekat kawasan tawaf.  Khusyuk tengok LCD tu. Dekat lobby hotel tu pun ada toilet. Selesa. Just in case terbatal wudhu ke..nak buang air ke..tak payah nak naik atas da :)

Mutawwif kumpulkan jemaah ikut group. Don't worry Mutawiff tak kan tinggal kan korang. Akan check and recheck attendance. In case ada jemaah yang tak dapat nak buat Umrah time tu which is nak buat masa lain, boleh info Mutawwif. Mutawwif juga akan tanya ada tak jemaah yang tak sihat..atau nak guna wheel chair. For those jemaah yang nak guna wheel chair, Mutawiff akan carikan seorang Mutawif lain yang off duty untuk bimbing personally and carikan sekali wheel chair. Cuma kena bayar sikit around SAR 150-200. Sebolehnya Mutawwif akan cari Orang Melayu kita untuk bimbing personally. Sebabnya bila keluar dari hotel ada nampak a few Ustaz/Ustazah dari Indonesia tunggu kat luar hotel untuk ambil upah membantu jemaah yang tak mampu.

And semua jemaah dah ada..mula la jalan kaki menuju Masjidl Haram. Around 11.00 pm macam tu. Perasaan...TERUJA teramat. Nak tengok kaabah secara live for the first time ni.Sampai pintu utama Masjidil Haram,iaitu pintu King Abdul Aziz..ustaz minta letakkan kasut dalam uncang and letak dekat rak kasut.  Masuklah masjid. Tenanglah hati... Straight dari pintu King Abdul Aziz dah boleh nampak kaabah.Speechless. Amazing. Aku tak tau nak describe macam mana perasaan aku. Ustaz ajar jemaah baca doa melihat kaabah. Semua doa ada dalam buku :) Then ustaz minta jemaah minum air zam-zam yang super sedap and nyaman :)

Ustaz Sayed minta jemaah group aku untuk buat perbarisan. Macam nak kawad. Get ready untuk teruskan rukun Umrah yang seterusnya which is Tawaf :) Ustaz utamakan kaum Hawa yang tua berdiri belakang ustaz...dikuti dengan yang muda and jemaah lelaki. Ustaz ingatkan setiap tawaf ada doa. Baca dalam bahasa Arab dan baca sekali terjemahan. Bagi faham hadam dalam hati :) Ustaz Sayed akan lead dari depan. Tapi yer lah orang ramai..bukan group kiterorang je. Memang tak boleh nak dengar Ustaz Sayed baca doa. Then Ustaz ajar niat tawaf.

Bermulalah tawaf pertama bila melepasi lampu hijau setentang dengan penjuru hajarul aswad. Lepas niat terus istilam... angkat tangan dengan tapak tangan menghadap Kaabah, muka pun sama mengadap Kaabah sambil ucap Takbir. Setiap kali tawaf kena buat macam ni :)Sekali tawaf tu sempat untuk baca doa dalam bahasa arab sekali terjemahan. Ada masa juga nak berzikir or baca doa yang lain seperti doa duduk antara dua sujud ke..doa makan ke..selawat ke. Sampai penjuru Rukun Yamani kena istilam sekali lagi dan baca doa Rukun Yamani. Please bear in mind...jaga wudhu', make sure bahu kiri tidak terpaling dari sisi Kaabah. Incase ada jemaah lain menolak bahu..and bahu berpaling..cepat cepat betulkan balik. Incase terbatal wudhu..segera keluar dari kawasan tawaf and ambil wudhu balik :) Sebab tu la botol spray sangat penting, kena ada :)

Tawaf mesti tujuh kali. Setiap satu tawaf ada doa yang berbeza. Sapa yang mampu hafal setiap  doa tawaf...bagus la :) Siapa yang tak hafal macam aku ni..rujuk je buku. Tak de masalah. Alhamdulillah selesai tawaf yang ketujuh..Ustaz Sayed bawa kiterorang ke belakang Makam Ibrahim tempat untuk Sola Sunat Tawaf. Lakukan bersendirian. Baiknya Ustaz Sayed ni..dia make surekan setiap jemaah dah ada kat kawasan tu...dia ingatkan jemaah untuk solat sunat tawaf..baru Ustaz Sayed buat solat sunat tawaf.

 Aku solat  sebelah emak...lepas selesai salam, biasalah berdoa...aku tak sedar bila air mata aku jatuh... jadi lagi hiba bila rasa Kaabah hampir dengan aku. Rasa macam ALLAH terlampau dekat dengan aku. Pandanglah Kaabah. Perasan indah sangat. Hilang segala rasa sakit hati...susah hati or else.Tenang. Extra tenang. Allhuakhbar.

Ralit sangat pandang Kaabah...tetiba aku dengar ada suara lelaki menagis. Eh macam kenal suara tu. Cepat cepat aku cari..herm.. Panaroma yang aku kira indah. Aku tengok emak dan abah tengah bersalam. Sambil memohon maaf. Sambil abah kucup dahi emak. Macam baru lepas akad nikah.Hahaha... Senyum sekejap. ^_^ Ok... terus cakap... "alaaa...kita pun nak shake hand..give a hug to one and only husband...then husband kita pun cium dahi kita.. " Masalahnya... Wany is not married yet !!! Soon..soon..soon..  insyaALLAH impian ni. Kira macam doa juga kan :) kan..kan...kan...

to be continue :)

Kerana didepan Kaabah antara tempat termakbulnya doa...maka aku dengan serela hati untuk benar-benar minta pada-NYA moga DIA makbulkan doa aku...agar aku redha yang Kamu bukan milik aku. Kerna doa itu jugalah yang buat aku kuat hingga hari ini. InsyaALLAH kekal hendak-NYA.

Tuesday, 30 September 2014

Miqat pertama...

Assalamuailaikum :)

Hampir setengah jam masa diambil untuk sampai ke Masjid Bir Ali dari hotel. Biasanya jemaah dr Madinah akan bermiqat di Masjid Bir Ali.Miqat (Makani)  ialah tempat untuk kita menunaikan niat. As usually ramai. Bukan jemaah dari Malaysia... serata dunia :) Nak cari parking untuk bus pun lama. 

Before turun dari bus...Mutawiff Ustaz Sayed ingatkan sekali lagi... kepada jemaah lelaki...if ada yang terpakai seluar kecil...boxer dan seangkatan dengannya...sila la tanggalkan... memang kena ingatkan...nampak macam remeh...tapi one of perkara-perkara larangan semasa dalam ihram bagi lelaki ialah tidak boleh memakai pakaian bersarung sama ada berjahit atau sebagainya... stokin pun tak boleh pakai...kupiah/serban/songkok pun is not allowed..if nak tutup kepala pakai payung boleh :)
Honestly...kat sini memang aku rasa lelaki sukar dan berat sikit nak jaga pantang larang dalam ihram. Jadi perempuan best jer..sebab pakaian ihram perempuan more simple and biasa dipakai which is yang menutup aurat sepenuhnya...stoking wajib pakai!!!

Lepas turun dari bus..Ustaz Sayed kumpulkan kiterorang dekat satu check point. Ustaz bagi masa untuk solat sunat Tahyatul Masjid and Solat Sunat Musafir. Pintu untuk jemaah perempuan banyak. Alhamdulillah :) Tak sukar nak masuk masjid. Tempat lapang. Sukarnya bila ada rasa nak membuang. Cause toilet agak daif. Alhamdulillah aku and emak dapat jaga wudhu..and tak terasa nak membuang. Botol spray memang di bawa ke hulu dan ke hilir... boleh tolong jemaah lain yang dah terbatal wudhu untuk ambil wudhu semula...kan best dapat tolong orang... :)

Masa untuk niat Umrah pertama. Ustaz Sayed akan kumpulkan semua jemaah dekat check point. Bila jemaah dah cukup...Ustaz Sayed akan remindkan...ada tak mana-mana jemaah yang nak niat bersyarat..khususnya perempuan. 2 kali Ustaz Sayed remind. If ada yang nak niat bersyarat...ustaz minta ketepi. Niat bersyarat untuk jemaah perempuan ni biasanya.. if jemaah lain siap sedia nak buat umrah kita tengah period...  or kita dah mandi hadas/mandi wajib...tapi biasala...sometimes kita dah manji wajib...kebarangkalian untuk period balik tu ada kan...kan..kan.. so memang kena niat bersyarat. Ustaz Sayed memang tanya one by one la.. sampai masa Ustaz Sayed tanya aku either aku nak niat bersyarat atau niat biasa...aku jadi super cuak...sebab aku pilih nak niat biasa..sama dengan jemaah lain..Ustaz tanya lagi sakali..sambil tenung muka aku..."are you sure? betul ni?". "betul ustaz..saya pasti!!!" Emo gak time ni...dah keluarkan handphone dah..sebab nak tunjuk Period Tracker kat ustaz bukti yang aku tengah bersih. malu pun ada...sebab tumpuan jemaah lain berpaling kat aku...^_^ selamat Cik Yan cool kan aku.." awak tu paling muda kat sini...sebab tu lah dia nak confirmkan betul-betul" chill laaa Wany... tanggungjawab Mutawwif nak bawa jemaah buat umrah is sangat berat. Doble respect aku dekat perkejaan dorang :) aku rasa perkerjaan as Mutawwif mulia. Cause tolong orang untuk buat ibadah.Dah la tuh ilmu agama dorang memang superb...hadith... ayat Al-Quran hujung lidah dorang je...

Mula la rasa diri ini kecil...diri ini banyak benda yang tak tahu...terasa hidup 25 tahun seperti tiada apa yang aku belajar... especially pengajaran untuk lebih 'extra' dekat dengan DIA.

Ustaz Sayed ajar kami semua niat untuk Umrah. Boleh refer buku juga. Mula saat ini..buku panduan Umrah tu memang selalu kena ada di tangan. Once dah niat.. Ustaz Sayed ingat kan lagi semua jemaah untuk jaga perkara-perkara larangan semasa dalam ihram. Tutup mulut pun kena berjaga-jaga ya. Kami semua naik bus untuk menuju ke Tanah Haram. Ustaz Sayed mula ajar/ajak jemaah untuk baca Talbiah. Sayu dah hati time ni...Dah rasa sesuatu.

Hampir 6 Jam masa diambil untuk sampai Meccah. Before that...kiteorang berhenti makan dekat RnR. Ouh. serius tak ingat nama kedai tu ape. Makan Nasi Manday...serius sedappp giiillleer!!! Makan Nasi pun dah cukup. Makan ala-ala Nasi Ambang. Makan reramai. Satu dulang 5 orang. Selagi tak cukup 5 orang, orang kedai tu tak kan hantar makanan.
Meet my Cik Yan and Nasi Manday Delicious!!!

After makan..get ready untuk solat Maghrib dan Isya. Buat Jama'a dan Qasar. Pergi toilet sebab nak ambil wudhu dan membuang. Toilet macam ala-ala kampung. Tapi bersih :) Amik wudhu..Kumur..Kumur...aku pejam mata sekejap... Awat air ni masin...macam air laut...cakap dalam hati je la kan... selesai wudhu...pakai telekung...aku pandang sorang kakak ni...orang Jawa dari Sabak Bernam dia tanya aku... "Air paip tu masin kan?" aku senyum "Air laut kot kak:)"

Ouh ya...disini dah rasa keadaan di padang pasir. Angin kuat...pasir halus masuk mata and hidung. Dan aku dah tutup mulut aku dan hidung dengan telekung yang aku pakai. Kan tak boleh tutup mulut or muka cik Wany!!! Awak dalam keadaan ihram Wany.Tanpa sedar. Selamat ada Mak Cik  orang Jawa geng dari Sabak Bernam ni... tegur"adik jangan tutup mulut..." Sedar. Istifar dalam hati.

Tereskan perjalanan ke Mekah. Ustaz Sayed ajak kami semua baca Talbiah lagi.Kali ini lama. Mekah semakin hampir.

Labbaikallah humma labbaik...Labaikala Syarikala kalabaik... Innalhamda... Wani'kmata...Lakawalmulk...Lasyarikalak.
"Ya ALLAH, hamba-Mu datang kerana menyahut panggilan-Mu, hamba-Mu datang kerana menyahut panggilan-Mu. Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu, yang tiada sekutu bagi-Mu"



Tuesday, 9 September 2014

Selamat Tinggal Madinah...

Assalamuailaikum :) 14 Zulkaedah.
Sampai masa aku dan family untuk tinggalkan Kota Madinah... Moga kesempatan yang DIA bagi untuk kaki ini merasai tanah-tanah di Madinah...selama 5Hari 4Malam akan kami ingat :) Sungguh... memory-memory tika berada di Madinah sangat buat aku rasa extra senang dan extra bahagia..dan mungkin...
love is in the air :D Alhamdulillah...

Usai Subuh terakhir di Madinah...cepat cepat balik hotel..untuk turunkan luggage dekat lobby hotel... pekerja hotel yang akan angkat all the luggage untuk masuk ke dalam bus. Senang kerja :) Then semua jemaah diingatkan untuk mandi sunat ihram dan ready dengan pakaian ihram. Lepas Zuhur,,,insyaALLAH kami semua akan berangkat ke Mecca bagi menunaikan Umrah. Umrah yang pertama untuk aku...emak..mak ciksss and pak yup.

Zuhur terakhir di Madinah... aku emak and mak cikss turun awal dari hotel...sebab nak rasa 'berlama' dalam Masjid Nabawi... sebak!!! itu yang aku rasa...dan aku pasti semua orang pun rasa macam tu...pasti rindu dan teringat Raudhah...rindu dengan rasa 'extra' dekat dengan Nabi Muhammad SAW... rindu pada polis-polis wanita dengan dialog "ibu...ibu...masuk..masuk.."...rindu dengan suasana 'sunyi' dan suara bayi tika solat berjemaah... rindu bila nak tengok kubah Masjid Nabawi terbuka...dan angin sejuk masuk...lalu menyapa muka...Allhuakhbar....nyaman!!!Seharusnya after Zuhur perlu untuk buat tawaf wida'a. ziarah Raudhah dan Makam Nabi Muhammad S.A.W before berangkat keluar dari Madinah.Aku and emak tak buat. Just baca doa khas yang adalam buku tu. Doa untuk tinggalkan Kota Madinah.


Gambar terakhir di Masjid Nabawi :)

Masa berangkat sudah tiba :) Jemaah lelaki siap handsome dengan pakaian Ihram... jemaah wanita...jubah putih dengan mini telekong... tapi aku pakai jubah hitam je :)Sunat pakai warna putih tika mahu menjalankan ibadah umrah. Keadaan lobby Hotel Mubarak Silver kecoh sikit!!! jemaah ramaikan... urusan check out hotel sangat simple... bagi kunci dekat Mutawwif... Mutawwif kumpulkan dan serah pada receptionist. Abah kata perjalanan ke Mecca makan masa 6-8 Jam... herm...mesti aku lapar!!! cepat-cepat grab snickers and air mango sedap dekat chiller lobby hotel. 

Terasa seperti ada mata yang memerhati... Eh... bertambah sebak... "Ini ke pertemuan terkahir kita,singkat sangat pertemuan!" soal dengan hati...back to reality...at least Allah bagi aku buka sikit mata...bagi aku sikit extra kekuatan nak cuba rasa bahagia... terasa seperti ingin memberi senyum buat kali terakhir...tapi...tidak layak rasanya...cukup la curi pandang buat ingatan. :)

Naik bus... Mutawiff tolong bacakan doa naik kenderaan... bus mula meninggalkan Hotel Mubarak Silver... untuk menuju ke Masjid Bir Ali... tempat untuk bermiqat... Mula whatsapp family and my sahabat yang hari hari whatsapp untuk tahu perkembangan diri ini di Madinah to inform them... "On my way to Mecca" Mata ini tidak lepas memandang Masjid Nabawi...sampai hilang dari penglihatan... Moga ini bukan kali terakhir aku datang ke Madinah.Selamat Tinggal Madinah!!!

I left My Love in Medina..hope to see u again ...
Related Posts with Thumbnails