LuLLiL f.r.i.e.n.d

Wednesday 3 December 2014

Mekkah.Pertama.Kali.

Assalamuailaikum.
Dah nak habis tahun 2014 dah!!! Cerita Umrah tak habis-habis lagi...ngeeee^_^
Ok excited sikit nak continue story sebab.. dengan izin-Nya ada orang-orang yang aku sayang akan jadi Tetamu Allah in this December and May next year. InsyaALLAH. Alhamdulillah :) Moga dipermudahkan urusan untuk orang-orang yang aku sayang.
Since orang-orang yang aku sayang je minta aku continue Cerita Umrah ni..so jadi extra semangat...dan pasti extra rindu ;)

Lepas dinner and solat dekat RnR...ambil masa dalam 2-3 Jam nak sampai ke Mecca. Mutawiff Ustaz Sayed ajak semua jemaah untuk baca Talbiah. Around 10pm ke 10.30pm macam tu kiterorang dah sampai dekat sempadan nak masuk Mecca. Berhampiran dengan Masjid Tanaa'im. Ada satu binaan macam batu nesan yang besar. Hihihi. Seram. Bus tak boleh nak gerak laju...sebab banyak kenderaan.. dan ada polis yang check. And paling menterujakan perasaan aku and jemaah yang lain...is...dah nampak Menara Jam. Yang biasanya aku boleh nampak dalam TV3 bila azan Maghrib. Debar-debar!!! Ustaz Sayed ingatkan para jemaah... dah nampak Menara Jam tu maknyanya Masjidil Haram makin dekat dengan kita... Kaabah makin dekat dengan kita. Allahu... Debar-debar lagi... dan maknanya lagi...kita semua dah berada dalam Tanah Haram. Ertinya lagi...setiap perbuatan baik yang kita lakukan akan dapat 100,000 ganjaran pahala. Waima kita sebut Bismillahirahmanirahim... Allhuakhbar. Dan jangan nak seronok sangat cause dengan perbuatan jahat pun kita akan dapat 100,000 dosa. Adil!!! Maknanya lagi..please behave your self...terutama seketul hati itu. Sebab mudah sangat hati kecil tu boleh berkata-kata, terdetik mahupun terfikir benda yang tidak elok.

Istifar...selawat :)

Sampai dekat Hotel Malak Ajyad. Sempat redah jammed di kawasan Masjidil Haram. Debar-debar itu selalu ada. Ramainya manusia. Lagi ramai dari Masjid Nabawi. Hotel Malak Ajyad agak kecil depan jalan raya utama. Dan Alhamdulillah..less than 200 meter je nak ke Masjidil Haram. Nikmat mana lagi yang nak kau dustakan. FYI, Hotel untuk jemaah Andalusia ada 3 dekat Mecca. First sapa yang amik package Hilton, jarak 50 meter je nak masuk Masjidil Haram. Second Malak Ajyad, 200+- meter je and last Hotel Hera'a. Dengar kata dalam 600 meter. Agak jauh. Tapi itu bukan penghalang. Remember setapak kaki berjalan nak ke masjid tu...banyak ganjaran Allah nak bagi :) Just my opinion...kesian untuk warga tua yang jalan dah tak laju...terbongkok-bongkok..yang guna full wheel chair, better if ada rezeki lebih pilihlah package Hotel Hilton :)

Urusan check in dekat Hotel Malak Ajyad kurang smooth macam check in dekat Madinah. Sebab jemaah ramai. Lobby hotel kecil. Lift pun ada dua. Tapi aku rasa laju sikit berbanding Hotel di Madinah. Memang kena tunggu luar hotel je.Sesak. Bag jangan risau. As ussual pekerja hotel tolong angkatkan sampai lobby. Dapat kunci bilik. Bilik level 7 ya...tinggi :) Oklah kat Madinah dapat first floor kat Mecca rasa la sikit susah :)

Ustaz bagi masa setengah jam untuk naik kan bag and ambil wudhu and berkumpul kat lobby hotel. Untuk teruskan Umrah Pertama. Dan yerrr..bear in mind... masih lagi dalam keadaan pantang larang ihram ya. Turun lobby... dekat lobby ada satu LCD. Live update dari Masjidil Haram. So boleh tahu orang ramai ke tidak dekat kawasan tawaf.  Khusyuk tengok LCD tu. Dekat lobby hotel tu pun ada toilet. Selesa. Just in case terbatal wudhu ke..nak buang air ke..tak payah nak naik atas da :)

Mutawwif kumpulkan jemaah ikut group. Don't worry Mutawiff tak kan tinggal kan korang. Akan check and recheck attendance. In case ada jemaah yang tak dapat nak buat Umrah time tu which is nak buat masa lain, boleh info Mutawwif. Mutawwif juga akan tanya ada tak jemaah yang tak sihat..atau nak guna wheel chair. For those jemaah yang nak guna wheel chair, Mutawiff akan carikan seorang Mutawif lain yang off duty untuk bimbing personally and carikan sekali wheel chair. Cuma kena bayar sikit around SAR 150-200. Sebolehnya Mutawwif akan cari Orang Melayu kita untuk bimbing personally. Sebabnya bila keluar dari hotel ada nampak a few Ustaz/Ustazah dari Indonesia tunggu kat luar hotel untuk ambil upah membantu jemaah yang tak mampu.

And semua jemaah dah ada..mula la jalan kaki menuju Masjidl Haram. Around 11.00 pm macam tu. Perasaan...TERUJA teramat. Nak tengok kaabah secara live for the first time ni.Sampai pintu utama Masjidil Haram,iaitu pintu King Abdul Aziz..ustaz minta letakkan kasut dalam uncang and letak dekat rak kasut.  Masuklah masjid. Tenanglah hati... Straight dari pintu King Abdul Aziz dah boleh nampak kaabah.Speechless. Amazing. Aku tak tau nak describe macam mana perasaan aku. Ustaz ajar jemaah baca doa melihat kaabah. Semua doa ada dalam buku :) Then ustaz minta jemaah minum air zam-zam yang super sedap and nyaman :)

Ustaz Sayed minta jemaah group aku untuk buat perbarisan. Macam nak kawad. Get ready untuk teruskan rukun Umrah yang seterusnya which is Tawaf :) Ustaz utamakan kaum Hawa yang tua berdiri belakang ustaz...dikuti dengan yang muda and jemaah lelaki. Ustaz ingatkan setiap tawaf ada doa. Baca dalam bahasa Arab dan baca sekali terjemahan. Bagi faham hadam dalam hati :) Ustaz Sayed akan lead dari depan. Tapi yer lah orang ramai..bukan group kiterorang je. Memang tak boleh nak dengar Ustaz Sayed baca doa. Then Ustaz ajar niat tawaf.

Bermulalah tawaf pertama bila melepasi lampu hijau setentang dengan penjuru hajarul aswad. Lepas niat terus istilam... angkat tangan dengan tapak tangan menghadap Kaabah, muka pun sama mengadap Kaabah sambil ucap Takbir. Setiap kali tawaf kena buat macam ni :)Sekali tawaf tu sempat untuk baca doa dalam bahasa arab sekali terjemahan. Ada masa juga nak berzikir or baca doa yang lain seperti doa duduk antara dua sujud ke..doa makan ke..selawat ke. Sampai penjuru Rukun Yamani kena istilam sekali lagi dan baca doa Rukun Yamani. Please bear in mind...jaga wudhu', make sure bahu kiri tidak terpaling dari sisi Kaabah. Incase ada jemaah lain menolak bahu..and bahu berpaling..cepat cepat betulkan balik. Incase terbatal wudhu..segera keluar dari kawasan tawaf and ambil wudhu balik :) Sebab tu la botol spray sangat penting, kena ada :)

Tawaf mesti tujuh kali. Setiap satu tawaf ada doa yang berbeza. Sapa yang mampu hafal setiap  doa tawaf...bagus la :) Siapa yang tak hafal macam aku ni..rujuk je buku. Tak de masalah. Alhamdulillah selesai tawaf yang ketujuh..Ustaz Sayed bawa kiterorang ke belakang Makam Ibrahim tempat untuk Sola Sunat Tawaf. Lakukan bersendirian. Baiknya Ustaz Sayed ni..dia make surekan setiap jemaah dah ada kat kawasan tu...dia ingatkan jemaah untuk solat sunat tawaf..baru Ustaz Sayed buat solat sunat tawaf.

 Aku solat  sebelah emak...lepas selesai salam, biasalah berdoa...aku tak sedar bila air mata aku jatuh... jadi lagi hiba bila rasa Kaabah hampir dengan aku. Rasa macam ALLAH terlampau dekat dengan aku. Pandanglah Kaabah. Perasan indah sangat. Hilang segala rasa sakit hati...susah hati or else.Tenang. Extra tenang. Allhuakhbar.

Ralit sangat pandang Kaabah...tetiba aku dengar ada suara lelaki menagis. Eh macam kenal suara tu. Cepat cepat aku cari..herm.. Panaroma yang aku kira indah. Aku tengok emak dan abah tengah bersalam. Sambil memohon maaf. Sambil abah kucup dahi emak. Macam baru lepas akad nikah.Hahaha... Senyum sekejap. ^_^ Ok... terus cakap... "alaaa...kita pun nak shake hand..give a hug to one and only husband...then husband kita pun cium dahi kita.. " Masalahnya... Wany is not married yet !!! Soon..soon..soon..  insyaALLAH impian ni. Kira macam doa juga kan :) kan..kan...kan...

to be continue :)

Kerana didepan Kaabah antara tempat termakbulnya doa...maka aku dengan serela hati untuk benar-benar minta pada-NYA moga DIA makbulkan doa aku...agar aku redha yang Kamu bukan milik aku. Kerna doa itu jugalah yang buat aku kuat hingga hari ini. InsyaALLAH kekal hendak-NYA.

1 comment:

puanstoberi said...

Hai dik... ingat akk lagi tak??
Hihi.. Alhamdulillah, akk dah selamat kembali dari menunaikan umrah pada 18 April tu ari :)

Tak sangka hotel kita duduk sama. Tak jauh sgt kan hotel tu..pulak tu senang nak shopping..hihi :D

Related Posts with Thumbnails