LuLLiL f.r.i.e.n.d

Thursday, 13 March 2014

Umrah 2014 :)

Assalamuailaikum :)
Moga dengan ada entry ini jangan ada rasa "Ujub" dalam diri ini...
Moga dengan ada entry ini dapat memberi bantuan kepada mereka yang bakal jadi Tetamu Allah...
dan honestly aku buat entry ni pun sebab aku rindu...sebab nanti kemudian hari... if aku rindu lagi...
aku boleh baca balik entry ini :)

Kenapa aku nak buat Umrah ? 
Since aku Matriks kat KMNS aku ada seorang sahabat yang comel... nama dia Aisyah Abd Rashid :)
Alhamdulillah Asya dilahirkan dalam family yang senang.. family yang dilimpahkan rezeki yang meruah dan family yang sangat menitik beratkan soal agama...
So pendekkan cerita..Asya dah pernah buat umrah after dia SPM kot.. so time tu aku macam tercengang...
sebab time tu dalam otak aku fikir,,,orang tua-tua je yang buat Umrah ni.. and orang yang banyak duit je yang mampu buat Umrah ni... 
Asya pun ada la tunjuk a few picture dia kat Tanah Suci... Ya ALLAH ada rasa keinginan yang tinggi sangat nak pergi... since that..aku tekad after aku convo which mean dalam tahun 2011 @ 2012 aku kena pergi buat Umrah... so ada masa nak kumpul duet kan :)

Tapi ingat ALLAH lagi Maha Perancang Terbaik... hasrat aku nak pergi Umrah after convo pada 2012 tak tercapai :( Tapi Alhamdulillah abah dapat pergi buat Haji tahun 2012... itu pun dah buat hati gembira :)
Since abah dah pernah pergi Mecca and Madinah... abah selalu cerita kat family keadaan kat sana...
Mungkin abah rindu dengan keadaan kat sana kot... Bila abah cerita lagi la buat aku teruja sangat nak pergi sana...

Dengan Izin dari-NYA... Alhamdulillah ALLAH beri aku laluan... beri aku peluang dan ruang untuk perform Umrah aku :)

After raya tahun lepas...abah ada ura-ura kata nak pergi Umrah...ajak lah adik beradik abah sekali which is Mak Yong and hubby...Mak Ndak and Cik Yan... aku dah pesan..." abah Ani nak ikut..." tekad ni!!!
So on November 2013 abah pergi book dekat Andalusia Travel & Tours The Reef Rawang :)

Kenapa abah pilih Andalusia??? Sebab Andalusia ni dah ada track record yang bagus...mean...boleh dipercayai...itu yang penting plus wife Ustaz Dato Daud Che Ngah kawan mak.. plus...Andalusia Travel & Tours dah bukak cawangan kat Rawang...so senang!!! Nanti aku cerita lagi kenapa korang kena pilih Andalusia Travel & Tours as your agensi untuk Umrah korang :)

So berapa aku bayar untuk pakej Umrah bawah Andalusia ni ?... Abah pilih pakej yang agak murah...which is RM 5490... Untuk 12 Hari 10 Malam...Abah pilih pakej yang naik Saudi Airlines terus ke Madinah tanpa perlu transit... Thank You to abah and emak cause bagi anak dia ni subsidi RM 500.. hahaha
Maknanya after Tabung Haji announce dividen segeralah aku keluarkan duit RM 5000 untuk bayar abah balik... :)
Rasa gembira dapat buat Umrah guna duit simpanan sendiri... so kawan-kawan kalau boleh everytime gaji pleasee khaskan lah around RM 100-RM 200 or more untuk simpanan Tabung Haji korang :)

Entry ni macam dah panjang...dan aku sudah mula mengantuk :) to be continue...

nota #prayforMH370 : 
Ya Allah hanya Kau sahaja yang Maha Mengetahui...Maha Berkuasa... Kau tunjukkanlah dimana pesawat MH370 berada...uraikanlah sebarang kesulitan dan tanda tanya kami Ya Allah.

Saturday, 1 March 2014

First time :)

Assalamuailaikum :)
Perasaan ini sangatlah "akward"... 
"Spirit" yang datang jangan disia sia kan... 

13022014
Genap usia kita 25 Tahun...sungguh kita takut... sungguh kita rasa kita da dewasa sangat.... sungguh kita dulu ada berangan kita kena kawen dalam usia ini...sungguh TUHAN itu lagi Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita...yakni... Hamba-NYA :)
Selalunya kita akan beli hadiah untuk diri sendiri...tanda kita more appreciate pada diri kita...tapi kali ini..hadiah itu kita terbeli awal...dan bagi kita amatlah mahal hadiah ini...Terima Kasih Tuhan atas Nikmat-MU.

A million Thank You untuk adik beradik for the suprise party at KLIA... sungguh kita tak pernah terlintas atau berangan untuk celebrated birthday dekat KLIA... mimpi je rasa... Thank You juga for mak cik-mak cik and cousin yang nyanyikan lagu birthday untuk kita... yay!!! rasa childish sangat :)
A slice cake make me feel wonderful!!!
and after an hour after tiup lilin moment... kita mak abah... mak ciks and pak cik check in untuk fly to Madinah to perform our Umrah :) First time... tinggalkan Malaysia untuk jangka masa 2 minggu... first time untuk cuba tinggalkan hal dunia... kerja...my baby... untuk masa 2 minggu... dan pasti tinggalkan perasaan itu untuk selama-lama nya... In Sha ALLAH ;)


bonding time again with my one and only emak :)

Moga ALLAH terima setiap amal ibadah ku... moga ALLAH buka seluas-luasnya pintu Taubat dan pintu Rahmat-Mu untuk hamba-Mu ini... moga ALLAH beri kea'afiatan kepada ku agar aku lebih gigih cari rezeki supaya dapat kembali jadi Tetamu ya ALLAH :)

Till we meet again :)

Thursday, 26 September 2013

dumb thing to something

kita rindu...
sebab tu kita datang sini...  tak salah kan...?
tiba tiba September 2013 dah nak habis... entah jumpa atau tidak September 2014...
kalau kita tak da kesempatan nak jumpa September 2014... kita nak Kamu selalu dilindungi-Nya... insyaALLAH... Ouh... untuk kamu-kamu juga ^_^

kita macam rasa nak shout out....tell the world yang kita macam dah redha...tapi kita pun tak sure...adakah kita redha seiring dengan ikhlas ??? +_+  terima kasih untuk bibik... short conference dengan bibik masa Ramadhan lepas buat kita rasa, kita kena lepaskan apa yang dah lama patut kita lepas kan... kan bibik kan... :)

yakin sangat ALLAH tu memang Maha Kaya.... yakin sangat bulan Ramadhan memang tak da setan... senang sangat nak berubah kepada lebih "better" ...time kita ada spirit kita nak let go something yang kita sayang... ALLAH bagi jalan.... udah-udah lah hidup dalam kenangan ;) tapi kita manusia yang sangat biasa... maafkan kita kalau sometimes kita leka...sometimes kita rasa rindu balik... =_=

okay...rasa nak letak gambar kita dengan kawan-kawan kita...ni lah kawan yang selalu gaduh..selalu kena marah sebab lambat...hahahaha...kawan yang boleh gelak guling-guling...and the most important thing...kawan yang boleh terima baik dan buruk kita... ilebiu ;)


Sunday, 21 July 2013

DIL with EMA equal to DILEMA

Assalammuailaikum... 
12 Ramadhan...
dan aku masih terusan dilema...benci!!!! lately ni kenapa la payah teramat aku nak set my own decision...
not even set..nak choose one decision pun payah...LOOSER!!!
Aku tidak punya banyak waktu...
esok hari aku mintak aku bangun pagi sudah ada satu keputusan...aku mintak satu je... tak banyak pun sayang ;)
istikharah aku sempat buat sekali je :( minta emak tercinta tolong buatkan... 
kenapa masih tidak ketemui jawapan !!! sabarlah hati...tenangla fikiran...
moga semuanya akan baik-baik saja.. kerja la otak...selarilah dengan kata hati... untuk pilih satu decision...
eh..ini decision masa depan kan ???
thank you to all my fella...family...lecturer for give opinion...Moga ALLAH merahmati mu...
dan jika kamu-kamu semua baca ini...maka minta tolong kamu-kamu semua doakan agar Wany boleh buat satu keputusan yang baik...amin... :)




 


Saturday, 13 July 2013

Terawikh...

Assalammuailaikum... 4 Ramadhan :)
Selamat berpuasa semuaaa.. :) Alhamdulillah aku masih berpuasa :)
dan...bila Ramadhan datang...baru la kaki ni nak jejak Surau Taman Bersatu Rawang ni..;)
kalu tak Ramadhan..lalu je kan depan surau tu... sighhh!!!
Alhamdulillah setakat malam tadi even Rawang hujan sikit...gigih jugak tak mau skip solat jemaah Isyak, Terawikh, Witir dekat surau :) Kita gi surau dengan emak kita :) baru la rasa ada bonding time dengan emak sendiri...hahahah!!!
Aku nak cerita sikit... ada satu malam tu...aku solat dalam saf kedua...selalunya...bila aku sampai je surau tu...saf pertama dah penuh...penuh dengan mak cik mak cik yang umur 50 - ke 60++... 
jarang nak nampak saf pertama tu ada ruang kosong.... seronok tengok mak cik mak cik tu sungguh-sungguh datang awal surau..mengaji dan cepat chop saf pertama :)
dan..solat berjemaah pun bermula...depan aku...ada sorang mak cik..erm..aku rasa tak salah if aku panggil nenek..sebab usia dia pun aku rasa dah 60++ da kot... dari cara nenek tu jalan memang nampak nenek tu tak larat nak jalan... jalan dia macam terhencut hencut.. tapi gigih je nenek tu bangun berdiri, rukuk, sujud, duduk antara dua sujud, tahiyyat akhir untuk join sekali solat...Allahuakhbar!!! aku nampak memang ada sedikit kesusahkan untuk nenek tu bangun dari duduk antara dua sujud... kaki dia sebelah nak tahan badan sebelah lagi nak ampu badan dia untuk bangun kembali...can u imagine friend ???
maaf aku tak tahu nak bagi ayat yang mudah to describe how nanny tu perform her solat...
plus... itu bukan main point aku nak cerita...the main point is... nenek yang dah tua tu...yang tak sama kedarat dia dgn orang muda macam aku... sangat lah gigih rajin untuk solat...plus..solat sunat sebelum dan sesudah isya'a pun nenek tu never miss!!! okay...dan sebab tu la..aku rasa malu dengan diri aku kalau aku culas nak solat sunat sebelum dan sesudah isya'a...
dan..alasan apa lagi untuk kita yang kononnya MUDA ni tak mau perform solat lima wak tu  kita... ?
tengah tengah Syaitan tak da ni...jom la pujuk diri kita...supaya kita recheck balik quality solat kita..
kalau dulu lima waktu tak pernah cukup..cuba paksa diri untuk cukup...kalau dulu tak faham makna Al-fatihah...cuba google sekejap makna Al-fatihah tu... 
insyaALLAH kalau kita dah biasa buat...kita akan jadi tidak biasa untuk tinggalkan apa yang biasa kita buat... :)
Hidup ni tak berapa nak panjang lagi... dah tahu solat tu salah satu Rukun Islam...kenapa nak tinggalkan rukun yang satu itu...

*segala ayat diatas adalah untuk peringatan diri sendiri dan kamu-kamu yang sudi membaca... ^_^ *
Related Posts with Thumbnails