LuLLiL f.r.i.e.n.d

Monday, 24 August 2015

Surat dari Mommy ;)

Assalamuailaikum :)

Hai Anak anak buahan Mommy. Sharifah Hannah.Nur Iman Khayla.Ahmad Ammar Yusuf. Hari ini mommy cuti, sebab cuti mommy berlambak lagi. Mommy decide nak lepak duduk rumah je. Before tidur semalam, mommy dah plan,,, lepas Subuh esok, Mommy nak sidai telekong, mommy nak jogging, mommy nak basuh kereta mommy nak iron baju untuk kerja seminggu.

Sungguh Manusia itu hanya merancang, Allah juga yang memastikan rancangan kita itu terjadi atau sebaliknya. Mommy pun tak sedar lepas Subuh mommy tidur,,, tiba tiba bangun dah pukul 9 pagi. Mommy pergi dapur, tengok Nenek Atok and Onyang tengan breakfast. Tiba tiba lagi,,, Nenek kata dengan mommy "Mak ingat Kamu jogging", mommy rasa Nenek perli mommy, mommy reply balik "Jogging la. Atas katil" :D

Rumah Atok and Nenek hari ini sangat berhabuk, small renovation in progress. Mommy decide mommy nak buat kerja dalam bilik je. Mommy check email kerja mommy, mommy update work spreadsheet mommy. Tiba tiba mommy rasa nak sorting gambar gambar lama mommy dalam phone S2 mommy.

Allahuakhbar, banyaknya gambar nak kena sorting. 3 jam mommy ambil masa nak sorting all the pictures. Penat. Mommy perasan... 70% gambar gambar yang ada dalam phone S2 mommy tu..semua gambar korang bertiga. Belum masuk video lagi. Alahai anak. Tiba tiba lagi, mommy perasan air mata mommy bergenang. Cepat sangat la awak awak semua membesar. Dari merah merah keluar dari perut Ummi or Mama, dari tapak kaki sekecil kecilnya hingga awak awak semua dah besar,,dah ada gigi. Alhamdulillah.

Jadi mommy decide nak update blog hari ini. Khas untuk anak anak buahan mommy. Dengan harapan, anak anak buahan mommy rindu kat mommy. Jumpa nanti jangan cari pasal dengan mommy. Eh...tapi aktiviti bully tetap berjalan seperti biasa. No worries anak anak.

Ini Sharifah Hannah masa 7 bulan. Hermmm bully budak ni paling best. Tapi telinga mommy kena get ready untuk dengar 'menjawab'. Petah sangat bercakap. Belum lagi dia mengamuk. Mommy yang 'kena' balik dengan dia. 

Now Hannah dah 4 tahun. Tadika Genius Aulad. Semenjak Hannah dah sekolah ni, mommy suka la tanya Hannah soalan solan out of the box, such as "Hannah, boyfriend Hannah sihat?" Guess what... Hannah akan reply "Hannah kecik lagi...mana ada boyfriend lagi...tak faham ke" Ok...mommy diam.
Ini Nur Iman Khayla masa umur 6 bulan. Kakak Iman, waktu baby baik aje...sopan santun je..redha kena bully dengan Kakak Hannah.
Now Kakak Iman dah 3 years. Birthday kakak pun dah dekat. Kakak sekarang dah banyak akal. Dah garang macam Kakak Hannah. Belum bab drama queen lagi. 
This is my handsome boyfriend. Ahmad Ammar Yusuf. 5 Bulan. Mommy melting sangat kalau tengok awak ni Ammar. Walaupun Ammar handsome, Ammar tetap jadi mangsa bully mommy okeyh. No excuse :)
Bukti Mommy bully awak. Ahmad Ammar awak terlalu handsome untuk mommy. Stay calm and handsome Ahmad Ammar. Handsome handsome awak pun... cicak...lipas...awak takut jugak. Hahaha.

Allah itu sangat adil. Waktu Mama and Ummi nak kahwin, mommy rasa mommy hilang tempat bergantung. Eh poyo sangat la Mommy ni. Jujur Mommy emosi bila Mama and Ummi kahwin. Mommy dah tak da limited best friend lagi nak hangout together. Nak ada session curah perasaan.  

Now Allah s.w.t hadiahkan mommy Hannah and Iman, boleh kita jadi best friend. Walaupun hakikatnya Hannah and Iman yang lagi suka bully Mommy, Mommy okeyh jer!!!

Harapan Mommy, untuk anak anak buahan Mommy, jadi anak yang soleh dan solehah untuk Mama and Walek dan Ummi and Pape. Korang semua sihat, bijak pandai disukai ramai. Andai kata Mommy sempat tua, tak da siapa nak jaga Mommy, tolong tolong la jaga Mommy nanti :)

Ya Mommy tahu korang tak boleh baca lagi.Mommy sengaja tulis sekarang. 3 tahun akan datang korang dah boleh baca dah kan..kan..kan... tak lama dah tu :)

Baik lah anak-anak, mommy berhenti dulu, kalau mommy rasa rindu kat korang, mommy tulis lagi surat. Doakan mommy rajin nak iron  baju kerja untuk seminggu. Bye!!!!

Lot of love 
mommy yang sangat santek :)

Thursday, 26 March 2015

Jabal Rahmah :)

Assalamuailaikum :)
19 February 2014. Meneruskan aktiviti Umrah. After Subuh, breakfast and get ready naik bus untuk buat Umrah kedua. Dikira Umrah Sunat. Niat Miqat kali ini dekat Masjid Jaranah. Jemaah lelaki, Mutawwif dah pesan get ready bawa pakaian Ihram. Jemaah perempuan, pakai biasa je. Tak payah nak bawa telekung.Jubah, stokin, hand sock and tudung labuh, dah boleh bawa untuk Solat :) Kali ini jemaah  bus aku tak full. Sebab ada beberapa nenek and atok dah tak sihat ;( Dorang prefer rehat dekat hotel.

Sebelum sampai dekat Masjid Jaranah, Mutawwif bawak kiteotang ziarah tempat lain, such as tunjuk kawasan jemaah Haji yang akan bermalam di Mina, tunjuk kawasan stesen LRT dorang, yang mana hanya beroperasi pada musim Haji je, then bawak pergi Mount Arafat, Mount Thawr, tapi tulah tak boleh nak berlama. Mutawwif bagi turun sekejap and ambil gambar. Mana-mana pakcik yang dah tak larat nak bangun and turun, boleh stay je kat dalam bus. And last place before pergi Majid Jaranah is Jabal Rahmah :) Jujurnya, this is the place yang aku amat teringin nak pergi. Amat!!!

Masa singgah Jabal Rahmah, Mutawiff bagi masa lama sikit .Bagi peruntukan masa untuk jemaah hiking Jabal Rahmah. Ok, macam - macam perasaan or lebih tepat lagi is aku nervous.  Dari dalam bus, otak aku dah keliru nak fikir nak doa apa untuk diri sendiri.

Well nak berdoa anytime, everywhere pun boleh. Doa depan Kaabah  lebih mustajab untuk Allah perkenan kan doa. Cumanya Jabal Rahmah ni, macam Mutawwif cakap dengan kieteorang is tempat yang boleh berdoa untuk mempereratkan kasih sayang antara suami isteri, antara keluarga, adik beradik... untuk yang belum berkahwin macam aku ni, boleh berdoa minta ALLAH mudahkan usuran jodoh, dipertemukan jodoh yang baik lagi beriman. :) Ada juga yang kata Jabal Rahmah ni bukit Kasih Sayang. And ada juga aku ada terbaca dimana, Nabi Muhammad S.A.W, ketika Baginda hendak melakukan Umrah, Baginda ada singgah sebentar di Jabal Rahmah ni :) 

Orang ramai nak naik Jabal Rahmah ni. Ada tangga khas untuk naik sampai atas, Tak tinggi pun. Along the way nak naik atas guna tangga ni, ada peminta sedekah, ada yang jual inai serbuk.Mostly dari rakyat Nigeria. And sewaktu aku naik tangga ni, aku jadi confuse and tergelak sesorang. Sebabnya, ada banyak...aku ulang banyak...gambar-gambar pasangan kekasih or suami isteri dorang letak kat sepanjang laluan nak naik ke Jabal Rahmah. "Perlu ke???" " Kenapa dorang nak kena letak gambar bersama dorang kat sini" "Weh tak sayang ke gambar bf/gf korang ni?" Weh gambar korang kena pijak!!!" Hahaha:) Monolog dalaman.

Semakin dah nak sampai kat atas tu,,,semakin berdebar-debar. Allahurabbi. Nak susun ayat nak minta doa ape ni...Nasib baik Mutawwif dah pesan dalam bus, untuk yang bujang-bujang, tak payah nak mengada-ngada sebut nama orang yang awak nak kawen sangat. Belum tentu itu jodoh terbaik untuk awak. "Eh Ustaz ni tengah perli kat aku ke???" hahaha:) Monolog dalaman lagi.

Hati aku tisu. Tisu se tisu tisu nya. Sampai je kat puncak Jabal Rahmah tu, I don't know why,,,aku terus menagis. Aku tak sedeh..Tapi aku sayu kot. Abah and emak kat depan aku... of course la abah and emak boleh berdoa bersama-sama untuk pereratkan ikatan suami isteri, Aku macam tercengang. Then Abah panggil.. " Wani cepat doa". Time ni air mata dah tumpah setumpah tumpahnya. Tak mampu nak keluarkan suara. Minta doa dalam hati je. Badan bergetar tahan nagis :( Kenapa ya Wany ?

Jujurnya aku perlukan sesuatu kekuatan or lebih kepada semangat baru. Aku minta ALLAH buka kan hati aku...pujuk hati aku..untuk lupakan seseorang yang tak nak angkat aku as a wife, minta ALLAH paling kan rasa sayang aku kepada yang berhak untuk terima, minta ALLAH remindkan untuk sentiasa redha dengan ikhlas lepaskan apa yang tak sepatutnya aku tanggung. And minta ALLAH sedarkan aku yang ALLAH IS ALWAYS THE BEST PLANNER :) 

Alhamdulillah,day by day aku cuba untuk nyahkan perkara-perkara berkenaan. Lima tahun dah tanggung. Tak kan nak tanggung lagi untuk another 5 years kan...kan..kan...? Cumanya aku ni manusia yang teramat biasa. Sometimes aku tak sedar ada perasaan lama tu kembali. Cepat cepat ingat keadaan kat Tanah Suci, apa yang aku minta dari Allah, so aku kena kuat untuk lawan perkara-perkara berkenaan :)

And tak lupa juga untuk sahabat-sahabat dunia akhirat, yang ada kirim doa "Wany nanti kat sana doakan aku dapat cepat bertemu jodoh yek" " Babe doakan jodoh aku kat sana yek"... Yang mana aku sempat ingat, aku cuba panjatkan doa. :) 

Moment moment di Jabal Rahmah :)


Crowded juga kat atas tu. Then, gambar-gambar pasangan kekasih masih berlambak kat atas tu..kat celah celah batu pun  ada. Aduhai confirm kena pijak. At this time...tiba-tiba aku teringat cerita drama ADAM & HAWA, scene Aaron Aziz and Nadia Nisa kat Jabal Rahmah. Ouh...hohoho so sweet. Mula lah nak berangan kejap, toleh kiri toleh kanan, kot kot,,,memang dah ada jodoh tengah tunggu  kat atas tu kan...ihikhhhsss:p :p gedik namanya tu Wany!!!

Bila balik Malaysia, ada lah tanya emak " Ma..waktu kat Jabal Rahmah tu...Ma ada doakan tak jodoh untuk Ani?"  Risau la kita...if Emak terlupa nak doakan untuk kita kan. Sebab kita sangat percaya Doa seorang ibu ni tiada hisab :) Emak kata " Emak tak lupa doakan untuk kamu...lepas solat pun emak doakan..." "Doa jodoh Ani kan..?" "Iyerlahhh!!!"  :D 

Then dah berlama-lama kat Jabal Rahmah, Mutawwif belanja minum air mineral sejuk. Oh...sedap nya tekak time tu. Naik bus balik siap sedia untuk ke Masjid Jaranah untuk bermiqat niat Umrah. Setibanya di Masjid Jaranah, jemaah lelaki je turun, untuk tukat pakaian Ihram. Jemaah perempuan stay atas bus je. Sekali lagi Mutawwif  ajar niat bersama-sama. Fokus untuk Umrah kedua pula :)

13022015 Officially 26 years old :)
Pn Ida, nanti Pn Ida ada kelapangan masa Umrah April nanti doakan saya cepat dipertemukan jodoh ya :)

Wednesday, 4 February 2015

Sesat di Mekah.

Assalamuailaikum :) 
After this entry aku akan story randomly. Tak ikut turutan dah. Hihihi.
Diam tak diam dah nak hampir setahun dari tarikh aku pergi Umrah. Lillahi aku rindu.

Selesai urusan Umrah pertama, jemaah dah mula berpecah. Kiterorang gegas nak ambil selipar/kasut dekat rak kasut depan Pintu King Abdul Aziz. Mutawif tunggu je dekat rak kasut tu. Mutawif pesan dekat jemaah, terpulang sama ada jemaah nak stay untuk Solat Subuh dekat Masjid atau nak balik hotel. Time tu dah dekat pukul 3.30 pagi. Abah tanya nak stay Subuh atau balik hotel. Mak Ndak nak stay Subuh tapi Mak Yong nak balik hotel. Letih. Badan pun dah berlengas. 

Nak dijadikan cerita kasut Pak Yup hilang. Tak tahu sama ada salah letak..orang ambil.. orang tukar tempat kedudukan kasut tu atau lain-lain. Tapi Ustaz Mutawwif dah remind,,, mana-mana kasut yang hilang...relakan je. Anggap bukan rezeki kita. Remember jangan merungut. Pak Yup ada kencing manis. Then kaki Pak Yup ada luka yang bernanah. So demi keselamatan bersama, Abah decide semua balik Hotel. Rehat. Solat Subuh dekat Hotel je. InsyaALLAH Zuhur nanti, solat kat Masjdil Haram :) So Abah bagi tahu pada Mutawwif yang kiteorang nak balik Hotel.

Mutawwif kiteorang which is Ustaz Sayed, pesan kat kiteroang  "awak ingat jalan balik Hotel tak?" "Ntah tak ingat kot " Sungguh sungguh Ustaz Sayed pesan...  " Awak terus... sampai luar dataran Masjid ... awak belok kanan... awak terus je...nanti sampai la Hotel kita ". Aku pun angguk sungguh-sungguh. Tanda paham and ingat. Aku pun jalan la beriringan dengan Cik Yan. Abah Emak, Mak Yung Pak Yup and Mak Ndak jalan belakang kiteorang. Waktu ini Abah dah berkaki ayam. Sebab bagi pinjam kasut pada Pak Yup. Pak Yup lagi memerlukan kasut tu.

Aku dengan Cik Yan pun jalan menonong. Sambil sambil tengok belakang  untuk check Emak Abah and the rest ada kat belakang kiteroang ke tak. At first memang ada. Aku dengan Cik Yan jalan terus je... Seharusnya lepas dataran Masjidil Haram, kena belok ke kanan. Tapi tak...aku terus je. Confident betul. Bila fikir balik kenapa aku buat macam tu...aku pun jadi tak tahu.  Jujur aku ada masalah mata and pening. Bila orang ramai sangat...and keadaan gelap..penglihatan aku terhad dan aku mudah pening. Cermin mata pun tak bawak plak... *_*. My bad.

Sesekali ada la juga Cik Yan tanya... "Wany betul ke jalan ni...rasa macam dah jauh kita jalan ni" Aku pun confident terlebih..." Betul Cik Yan... terus je lagi ni..." "Are you sure ?" " Yes. Kita terus je ni..." Sambil sambil tu toleh la juga kat belakang... Alamak dah tak nampak Abah Emak and the rest... 
I is Cuak!!!  Kiteorang berhenti jap... try ingat balik. Rasanya time pergi Masjid tadi ada lalu bangunan macam ni. Tu yang buat aku confident untuk terus kan perjalanan.

Sampailah abah call tanya kat mana? Aku pun cakap...konon konon tak nak bagi Emak Abah risau plus aku sangat yakin yang Emak Abah ada jauh kat belakang kiteorang " Lagi sikit nak sampai Hotel ni bah..sikit je lagi"  Mulut aku dah terkumat kamit da..zikir..selawat. Herm memang betul... Dah susah baru nak ingat ALLAH. Baru nak merintih minta ALLAH mudahkan urusan. End up...aku dengan Cik Yan decide nak stopkan perjalanan and patah balik untuk ke Masjid. Letih. Memang letih. Lebih 1 km jugak kiteorang jalan. Risau. Gila tak risau. Mula la aku ingat cerita-cerita yang tak meyenangkan which is ada jemaah Malaysia kena kidnap. Ouh...tidak!!!

Abah call kali kedua... "Kamu kat mane ni? " aku berdalih lagi... "Lagi sikit bah nak sampai hotel"   "Abah dah sampai Hotel...Kamu kat mane?"  aaaaahhhhhhhh!!!! Cuak lagi. "Kejap kejap... Ani dengan Cik Yan patah balik Masjid. Nanti kiteorang sampai" "Habis lah kita Wany" Cik Yan tambahkan rasa cuak aku. Kalau kat Malaysia ni..dah tahu dah...mesti kena sebakul lecturer dari Abah. Ye Abah aku garang.

Sampai depan Masjid...aku ingat balik pesan Ustaz Sayed, Belok kanan. Tawakal lah aku belok ke kanan. Alhamdulillah.... land mark pertama sebelum sampai Hotel is kedai Ice Cream. Then ada pharmacy. And then sampai la Hotel Malak Ajyad. Lega sampai hotel!!! Masuk je lobby hotel... Abah Emak and the rest setia duduk dekat sofa lobby hotel tu. Aku dan sengeh sengeh dekat Emak. Emak dah besarkan mata. Tapi Emak kan baik. Jarang gila nak marah aku. Paling kuat pun kena cubit manja. Aku pandang muka Abah... nampak muka Abah letih mungkin juga risau. Abah tak marah YES :) tapi ayat abah memang best la... " Jauh ke ukur jalan tadi.." Hahahah padan muka Wany. Aku diam je..terus naik bilik. Sorry Abah. Ya tahu...dorang risau.. Tapi tak sengaja :( 

Sebenarnya kau kan Wany degil tak dengar cakap Ustaz Sayed. Bersunguh-sungguh Ustaz Sayed bagi tahu arah jalan. Ko tak digest betul betul arahan tu. Nasib kau jalan berdua dengan Cik Yan. If kau jalan sesorang macam mana? 

Tapi kira aku cool jugak lah kan..Tak nages. Sebab aku ada rasa satu keyakinan yang aku akan sampai hotel dengan selamat. Alhamdulillah. Allah tolong :) Kena extra jaga diri kat sana. Especially kita Hawa-hawa ni :) Tambah yang belum jadi title Puan. Kalau boleh nak keluar mesti ada lelaki yang ikut. Especially kat Mekah.

Ada satu hari ini, which is sehari sebelum kiteorang nak pulang ke Malaysia. Nak la cari a few barang lagi untuk buat souvenier. Aku Emak and Mak Yung keluar jalan jalan area bawah Hotel Malak Ajyad. Masa ni lepas Zuhur. Abah and Pak Yup tak ikut. Rata-rata penjual atau penjaga kedai lelaki. Teman la Emak and Mak Yung pilih gelang. Yang aku perasan lelaki kat Mekah ni kurang fasih sangat cakap Bahasa Melayu. Tapi aku still boleh faham.

Lelaki kat Mekah ni ada satu instinct kot boleh tahu kita - kita ni dah kahwen ke belum. Waktu ralit teman kan Emak and Mak Yung, penjaga kedai tu tanya aku "Hajah sudah kahwin ?"   Sepantas kilat aku mengaku I'm married :)  Dia geleng kepala banyak kali... "La...La... belum kahwin. Mana suami?Aku jawab "Masjid" .Dia geleng kepala lagi.. aku tak sedap hati...Aku terus keluar dari kedai tu..and tunggu je lah kat luar. Mungkin dia tak puas hati...dia tanya kat Mak Yung aku betul ke aku dah kahwen... Sungguh sungguh la Mak Yung jawab aku dah kahwen, suami pergi Masjid. Baiknya suami kita lepak kat Masjid...  :) InsyaALLAH :)

Teringat pesan Kak Miza,,, "awak nanti kalau boleh pakai purdah kat sana. Pak Arab ni boleh tahan gatal dia". Terlambat. Niqab ada...tapi elok terlipat dalam bag. So berwaspada ya :) Pergi mana-mana kalau boleh ada lelaki ikut. InsyaALLAH selamat. Ayat Kursi jangn lupa baca.


Thanks Pn.Ida sudi bookmark blog kita:) Selamat menunaikan Umrah bulan April nanti :)


Sunday, 4 January 2015

Sai'e dengan Mak Cik Langkawi :)

Assalamuailaikum :)
Pertama untuk 2015. Alhamdulillah.
Nak sambung lagi cerita Umrah. Thanks for those yang sudi reading my story. Nah kita kenyit mata kat awak ^_* :)

Lepas selesai solat sunat tawaf. Ustaz Sayed kumpulkan balik jemaah. Check cukup tak jemaah kumpulan kiterorang. Alhamdulillah...semua jemaah dengar cakap Ustaz Sayed. Baik :) Ustaz Sayed bawak kiteroang ke tempat nak lakukan Rukun Umrah seterusnya which is Sai'e. On the way nak ke arah Sae'i tu... ada paip air zam-zam. As ussualy Ustaz Sayed bagi waktu untuk minum. Ustaz Sayed tak akan suruh jemaah rush. Sebab faktor usia yang berbeza and biarlah kita ambil masa lama untuk completekan urusan Umrah daripada tergesa-gesa..nanti jatuh sakit ke..orang hilang ke.. kan..kan..kan... :) Kat sini setiap jemaah memang tak boleh nak selfish. Pupuk rasa take care kat setiap jemaah yang lain.... Treat like family :)

Sampai kat tempat Sai'e. Ustaz Sayed bagi penerangan cara nak buat Sai'e.  Sai'e tak semestinya kena ada wudhu.Cumanya lagi bagus jaga wudhu..sebab kot kot la time buat Sai'e dah azan Zuhur ke..Asar ke... dah boleh get ready untuk Solat dekat tempat Sae'i. Tawaf wajib kena ada wudhu. Kalau tawaf kita buat 7 kali, Sai'e pun kita buat 7 kali. Rukun Sai'e ni berjalan kaki dari Safa ke Marwah. Dari Safa ke Marwah dikira satu kali...Marwah ke Safa dikira satu kali... dan berikutnya hingga cukup 7. :) Ustaz Sayed siap share knowledge lagi, hikmah Rukun Sae'i adalah jemaah kena ambil iktibar dari kecekalan Siti Hajar gigih mencari air untuk anaknya iaitu Nabi Ismail A.S . Siti Hajar berjalan along Safa ke Marwah nak cari air. Kira jauh juga. Aku enjoy je buat Sae'i ni...sebab tak berhimpit, semua jemaah jalan sehala je kan... then tak da lah yang melawan arus...so macam relax...jalan-jalan kat shooping complex tu kan... :)

Tapi tak da la relax sangat...Remember ada doa khusus yang perlu kita baca along the way dari Safa ke Marwah. Sampai  je kat area Safa... Ustaz minta setiap jemaah lafaz niat Sae'i umrah. Ustaz Sayed akan lead... then jemaah follow. ada doa khas yang boleh kita baca. Ustaz akan lead, jemaah aminkan je. Tapi Ustaz Sayed akan minta jemaah baca sendiri pula. Ingat baca terjemahan sekali bagi hadam dalam hati.

Kalau Tawaf ada Istislam kearah Rukun Hajarul Aswad, Saie pun ada istislam. Melambai tangan kearah kiblat. Bacaan dia senang je.. "Bismillahi,Allhuakhbar walillahilham" :) After that mula jalan dari Safa ke Marwah. Sambil jalan ada bacaan doa. Sampai je dekat laluan lampu hijau... Lelaki disunatkan untuk lari anak. Perempuan chillaxx je...jalan :) Lampu hijau ni both side ada. Dari Safa ke Marwah ada and Marwah ke Safa pun ada.   And this part pun ada bacaan khas. After lampu hijau terus  mara ke hadapan. And get ready untuk baca doa yang seterusnya. Thats why kena pengang selalu buku kecil panduan Umrah tu :) Senang cerita every step kita kat sana, ada doa :) Along the way nak ke Safa or Marwah, if tak silap ada dua tempat pili air zam-zam versi sejuk. So boleh berhenti minum ke...nak basahkan muka pun boleh ke...ambil wudhu pun boleh. Tapi hati hati la tang nak jaga aurat.


Gambar pinjam dari Google :) Gambaran tempat Saie. Aku tak da satu pun simpan gambar dalam area Sae'i. Jujunya aku tak berani nak pegang phone ketika Sai'e atau Tawaf. Sebabnya takut niat dah lari. Memang nak sangat rakam video or at least gambar ketika Tawaf atau Sae'i. Tapi Ustaz Sayed dah pesan... ingat niat utama. So tak mau terkeliru..better simpan je phone dalam bag :)


 Everytime nak mulakan Saie either dari Safa or Marwah,Ustaz Sayed kumpulkan jemaah dekat satu sudut tepi. Contohnya dari Safa ke Marwah... berhenti dekat satu check point... Ustaz Sayed akan counting jemaah cukup atau tidak. Boleh la berehat sekejap...nak duduk pun boleh... nak minum air pun boleh.. If da cukup... Ustaz Sayed akan lead baca doa yang berikutnya.Word by word. Aktiviti ini akan berulang sampai cukup perjalanan Safa ke Marwah sebanyak 7 kali. 

Jadi lah satu kisah aku dengan mak cik dari Langkawi. I guess umur mak cik ni 55++. Mak cik ni datang buat umrah dengan suami(Pak Cik Langkawi) dia. Pak Cik  Langkawi tu pun dah tua juga. Tapi badan sihat. Jalan laju lagi. Kan aku ada bagi tahu...waktu dekat lampu hijau, lelaki disunatkan untuk lari-lari anak. Lepas lampu hijau boleh jalan macam biasa balik. At first aku Sae'i dengan Mak. Tapi Abah nak jejalan berdua dengan Mak. Aku ok je :) Boleh jalan sesorang. Dah biasa kot. Selepas selesai perjalanan dari Safa ke Marwah... jemaah berkumpul dekat check point yang Ustaz Sayed tetapkan. Ustaz Sayed pun buat counting..nak kira jemaah cukup ke tak. Sadly... jemaah tak cukup sebab Pak Cik Langkawi dah hilang ntah kemana. Ustaz Sayed tanya la dekat  Mak Cik Langkawi " Hajjah...Haji mana? " Mak Cik Langkawi jawab... "lepas lampu hijau pak cik terus lari laju...laju...tinggalkan mak cik"

Aku gelak...kalau boleh nak gelak berdekah. Tapi sedar diri aku dekat kawasan Tanah Suci *_*. Aku senyum. Pak Cik Langkawi tu mula lari dari lampu hijau...after kawasan lampu hijau..dia lari laju jugak... mara ke depan...then dah berpecah dengan kiteroang. Kiteorang semua melilau la mata..mencari Pak Cik Langkawi ni..kot..kot jumpa... tapi tak nampak. Then Ustaz Sayed decide... kita teruskan je. Sebab kalau nak tunggu, pergerakan semua jemaah jadi lambat. Time tu dah pukul 2 pagi da. Takut ada jemaah lain yang dah penat

Kebetulan Mak Cik Langkawi tu diri sebelah aku...terus dia paut tangan aku... aku pun pelik la.. kenapa mak cik ni paut tangan aku? Mulalah aku bermanis mulut "Mak Cik larat tak nak jalan ni?"  "Eh Mak Cik kuat jalan...cumanya kena berpaut la... baru boleh jalan laju,,, kalau sesorang lambat jalan nya" Maka fahamlah aku kat situ...yang Mak Cik Langkawi ni nak paut tangan aku sebab senang sikit dia nak jalan. Kuat dia pengang lengan aku. Mesti dalam hati Mak Cik ni risau...sebab suami dia dah jauh kehadapan. Nampak Mak Cik ni macam dah hilang sikit fokus...nak baca doa yang mana. As orang muda kat situ...try to cool kan Mak Cik tu...buat dia fokus balik...buka kan buku Umrah tu..tunjukkan doa mana yang patut di baca. Sama sama baca doa dengan Mak Cik tu. Waktu pusingan ke enam baru dapat jumpa balik Pak Cik Langkawi tu...lega semua jemaah yang lain. Alahai Pak Cik :)

Umrah ke dua pun Pak Cik Langkawi tu lari laju lagi tinggalkan Mak Cik ni. Selamat time Tawaf Umrah ke dua memang aku jalan dengan Mak Cik ni. So tak de lah Mak Cik ni risau sangat. Rindu pula dekat semua jemaah group aku.^_^

After selesai tujuh pusingan... boleh get ready untuk bertahalul. Iaitu bercukur atau gunting at least tiga helai rambut. Untuk jemaah wanita...bawa gunting kecil...simpan dalam bag...pastu... tarik la rambut dalam anak tudung..and guntingkan lah. Tak pun boleh minta tolong jemaah lain. Selesai urusan bertahalul, menghadap kiblat...baca doa untuk selesai bertahalul. Maka selesailah Rukun Umrah. Alhamdulillah. Bebas dari pantang larang Ihram.

Incase ada yang terlanggar pantang larang Ihram macam ternampak dan tersedar tarik rambut and gugur or terpakai songkok/menutup kepala (bagi lelaki) dengan sengaja boleh la bayar dam. Sehelai rambut bersamaan  SAR 10. Cara nak bayar...senang je... jumpa mana-mana pekerja yang membersihkan kawasan Masjid bagi je SAR 10 sambil cakap je "Dam" . Faham lah perkerja masjid tu.

Tamat cerita Umrah pertama Wany ;)
Terus snap pic after keluar dari kawasan Saei. Masa ni dah pukul 3.00 a.m, which is waktu Malaysia dah pukul 8.00 a.m. Terus whatsaap family "alhamdulillah selesai Umrah pertama" and Jawa  "weh...aku dah selesai Umrah... Alhamdulillah" 

 iyeee...Abah tak henti henti pandang ke langit and suruh Emak pandang ke langit jugak...sebab nak tengok bangunan bangunan around Masjidil Haram.


Angin kuat...sejuk sudah pasti. Waktu ini Mekah memang kira sejuk. Esokya Mekah mulai panas.

To be continue ;)

2014 tinggalkan kita. Berbalik pada April 2009, ada satu janji yang belum Kamu lunaskan. Berbalik juga pada kata... sebaik-baik perancangan adalah perancangan DIA :)

Wednesday, 3 December 2014

Mekkah.Pertama.Kali.

Assalamuailaikum.
Dah nak habis tahun 2014 dah!!! Cerita Umrah tak habis-habis lagi...ngeeee^_^
Ok excited sikit nak continue story sebab.. dengan izin-Nya ada orang-orang yang aku sayang akan jadi Tetamu Allah in this December and May next year. InsyaALLAH. Alhamdulillah :) Moga dipermudahkan urusan untuk orang-orang yang aku sayang.
Since orang-orang yang aku sayang je minta aku continue Cerita Umrah ni..so jadi extra semangat...dan pasti extra rindu ;)

Lepas dinner and solat dekat RnR...ambil masa dalam 2-3 Jam nak sampai ke Mecca. Mutawiff Ustaz Sayed ajak semua jemaah untuk baca Talbiah. Around 10pm ke 10.30pm macam tu kiterorang dah sampai dekat sempadan nak masuk Mecca. Berhampiran dengan Masjid Tanaa'im. Ada satu binaan macam batu nesan yang besar. Hihihi. Seram. Bus tak boleh nak gerak laju...sebab banyak kenderaan.. dan ada polis yang check. And paling menterujakan perasaan aku and jemaah yang lain...is...dah nampak Menara Jam. Yang biasanya aku boleh nampak dalam TV3 bila azan Maghrib. Debar-debar!!! Ustaz Sayed ingatkan para jemaah... dah nampak Menara Jam tu maknyanya Masjidil Haram makin dekat dengan kita... Kaabah makin dekat dengan kita. Allahu... Debar-debar lagi... dan maknanya lagi...kita semua dah berada dalam Tanah Haram. Ertinya lagi...setiap perbuatan baik yang kita lakukan akan dapat 100,000 ganjaran pahala. Waima kita sebut Bismillahirahmanirahim... Allhuakhbar. Dan jangan nak seronok sangat cause dengan perbuatan jahat pun kita akan dapat 100,000 dosa. Adil!!! Maknanya lagi..please behave your self...terutama seketul hati itu. Sebab mudah sangat hati kecil tu boleh berkata-kata, terdetik mahupun terfikir benda yang tidak elok.

Istifar...selawat :)

Sampai dekat Hotel Malak Ajyad. Sempat redah jammed di kawasan Masjidil Haram. Debar-debar itu selalu ada. Ramainya manusia. Lagi ramai dari Masjid Nabawi. Hotel Malak Ajyad agak kecil depan jalan raya utama. Dan Alhamdulillah..less than 200 meter je nak ke Masjidil Haram. Nikmat mana lagi yang nak kau dustakan. FYI, Hotel untuk jemaah Andalusia ada 3 dekat Mecca. First sapa yang amik package Hilton, jarak 50 meter je nak masuk Masjidil Haram. Second Malak Ajyad, 200+- meter je and last Hotel Hera'a. Dengar kata dalam 600 meter. Agak jauh. Tapi itu bukan penghalang. Remember setapak kaki berjalan nak ke masjid tu...banyak ganjaran Allah nak bagi :) Just my opinion...kesian untuk warga tua yang jalan dah tak laju...terbongkok-bongkok..yang guna full wheel chair, better if ada rezeki lebih pilihlah package Hotel Hilton :)

Urusan check in dekat Hotel Malak Ajyad kurang smooth macam check in dekat Madinah. Sebab jemaah ramai. Lobby hotel kecil. Lift pun ada dua. Tapi aku rasa laju sikit berbanding Hotel di Madinah. Memang kena tunggu luar hotel je.Sesak. Bag jangan risau. As ussual pekerja hotel tolong angkatkan sampai lobby. Dapat kunci bilik. Bilik level 7 ya...tinggi :) Oklah kat Madinah dapat first floor kat Mecca rasa la sikit susah :)

Ustaz bagi masa setengah jam untuk naik kan bag and ambil wudhu and berkumpul kat lobby hotel. Untuk teruskan Umrah Pertama. Dan yerrr..bear in mind... masih lagi dalam keadaan pantang larang ihram ya. Turun lobby... dekat lobby ada satu LCD. Live update dari Masjidil Haram. So boleh tahu orang ramai ke tidak dekat kawasan tawaf.  Khusyuk tengok LCD tu. Dekat lobby hotel tu pun ada toilet. Selesa. Just in case terbatal wudhu ke..nak buang air ke..tak payah nak naik atas da :)

Mutawwif kumpulkan jemaah ikut group. Don't worry Mutawiff tak kan tinggal kan korang. Akan check and recheck attendance. In case ada jemaah yang tak dapat nak buat Umrah time tu which is nak buat masa lain, boleh info Mutawwif. Mutawwif juga akan tanya ada tak jemaah yang tak sihat..atau nak guna wheel chair. For those jemaah yang nak guna wheel chair, Mutawiff akan carikan seorang Mutawif lain yang off duty untuk bimbing personally and carikan sekali wheel chair. Cuma kena bayar sikit around SAR 150-200. Sebolehnya Mutawwif akan cari Orang Melayu kita untuk bimbing personally. Sebabnya bila keluar dari hotel ada nampak a few Ustaz/Ustazah dari Indonesia tunggu kat luar hotel untuk ambil upah membantu jemaah yang tak mampu.

And semua jemaah dah ada..mula la jalan kaki menuju Masjidl Haram. Around 11.00 pm macam tu. Perasaan...TERUJA teramat. Nak tengok kaabah secara live for the first time ni.Sampai pintu utama Masjidil Haram,iaitu pintu King Abdul Aziz..ustaz minta letakkan kasut dalam uncang and letak dekat rak kasut.  Masuklah masjid. Tenanglah hati... Straight dari pintu King Abdul Aziz dah boleh nampak kaabah.Speechless. Amazing. Aku tak tau nak describe macam mana perasaan aku. Ustaz ajar jemaah baca doa melihat kaabah. Semua doa ada dalam buku :) Then ustaz minta jemaah minum air zam-zam yang super sedap and nyaman :)

Ustaz Sayed minta jemaah group aku untuk buat perbarisan. Macam nak kawad. Get ready untuk teruskan rukun Umrah yang seterusnya which is Tawaf :) Ustaz utamakan kaum Hawa yang tua berdiri belakang ustaz...dikuti dengan yang muda and jemaah lelaki. Ustaz ingatkan setiap tawaf ada doa. Baca dalam bahasa Arab dan baca sekali terjemahan. Bagi faham hadam dalam hati :) Ustaz Sayed akan lead dari depan. Tapi yer lah orang ramai..bukan group kiterorang je. Memang tak boleh nak dengar Ustaz Sayed baca doa. Then Ustaz ajar niat tawaf.

Bermulalah tawaf pertama bila melepasi lampu hijau setentang dengan penjuru hajarul aswad. Lepas niat terus istilam... angkat tangan dengan tapak tangan menghadap Kaabah, muka pun sama mengadap Kaabah sambil ucap Takbir. Setiap kali tawaf kena buat macam ni :)Sekali tawaf tu sempat untuk baca doa dalam bahasa arab sekali terjemahan. Ada masa juga nak berzikir or baca doa yang lain seperti doa duduk antara dua sujud ke..doa makan ke..selawat ke. Sampai penjuru Rukun Yamani kena istilam sekali lagi dan baca doa Rukun Yamani. Please bear in mind...jaga wudhu', make sure bahu kiri tidak terpaling dari sisi Kaabah. Incase ada jemaah lain menolak bahu..and bahu berpaling..cepat cepat betulkan balik. Incase terbatal wudhu..segera keluar dari kawasan tawaf and ambil wudhu balik :) Sebab tu la botol spray sangat penting, kena ada :)

Tawaf mesti tujuh kali. Setiap satu tawaf ada doa yang berbeza. Sapa yang mampu hafal setiap  doa tawaf...bagus la :) Siapa yang tak hafal macam aku ni..rujuk je buku. Tak de masalah. Alhamdulillah selesai tawaf yang ketujuh..Ustaz Sayed bawa kiterorang ke belakang Makam Ibrahim tempat untuk Sola Sunat Tawaf. Lakukan bersendirian. Baiknya Ustaz Sayed ni..dia make surekan setiap jemaah dah ada kat kawasan tu...dia ingatkan jemaah untuk solat sunat tawaf..baru Ustaz Sayed buat solat sunat tawaf.

 Aku solat  sebelah emak...lepas selesai salam, biasalah berdoa...aku tak sedar bila air mata aku jatuh... jadi lagi hiba bila rasa Kaabah hampir dengan aku. Rasa macam ALLAH terlampau dekat dengan aku. Pandanglah Kaabah. Perasan indah sangat. Hilang segala rasa sakit hati...susah hati or else.Tenang. Extra tenang. Allhuakhbar.

Ralit sangat pandang Kaabah...tetiba aku dengar ada suara lelaki menagis. Eh macam kenal suara tu. Cepat cepat aku cari..herm.. Panaroma yang aku kira indah. Aku tengok emak dan abah tengah bersalam. Sambil memohon maaf. Sambil abah kucup dahi emak. Macam baru lepas akad nikah.Hahaha... Senyum sekejap. ^_^ Ok... terus cakap... "alaaa...kita pun nak shake hand..give a hug to one and only husband...then husband kita pun cium dahi kita.. " Masalahnya... Wany is not married yet !!! Soon..soon..soon..  insyaALLAH impian ni. Kira macam doa juga kan :) kan..kan...kan...

to be continue :)

Kerana didepan Kaabah antara tempat termakbulnya doa...maka aku dengan serela hati untuk benar-benar minta pada-NYA moga DIA makbulkan doa aku...agar aku redha yang Kamu bukan milik aku. Kerna doa itu jugalah yang buat aku kuat hingga hari ini. InsyaALLAH kekal hendak-NYA.

Related Posts with Thumbnails