LuLLiL f.r.i.e.n.d

Thursday 5 June 2014

Raudhah :)

Assalamuailaikum :)
June already... hampir separuh 2014 dah pergi tinggalkan kita... :( 
Kali ini nak cerita pasal Raudhah...Taman Syurga :) Before aku pergi Umrah...aku tak tau langsung kewujudan Raudhah ni...sampailah aku ada baca satu blog ni...dia cerita pasal Raudhah... Taman Syurga... antara tempat mustajab nak berdoa... Allahuakhbar...
Hari kedua di Madinah which is Hari Jumaat,,, aku and jemaah Andalusia diberi peluang untuk masuk ke kawasan Raudhah...sambil dibantu oleh dua orang Mutawwif perempuan...lupa la sape nama ustazah tu ^_^
disebabkan aku pergi Hari Jummat...agak kelam kabut  pagi tu...after Subuh...take a breakfast..then Ustazah dah ajak berkumpul and cepat cepat jalan pergi masuk balik Masjid Nabawi.. kesian jugak dekat nenek nenek yang tua...mungkin kudrat dorang tak kuat untuk jalan laju-laju kan...Ustazah pesan Hari Jumaat, masa untuk jemaah perempuan untuk masuk Raudhah agak terhad sebab.. dorang nak get ready untuk solat Jumaat...fahamlah aku kat situ :)
aku and emak just wearing Jubah and tudung sarong je... wudhu pun tak sempat ambil dekat bilik...nasib baik bawak botol spray and telekong dalam bag... sebelum masuk ustazah suruh baca doa masuk masjid...then dah masuk masjid...cepat cepat pergi check point pertama...ustazah suruh buat solat sunat tahyatul masjid... dan berniat Iktikaf dalam Masjid... since aku and emak tak da wudhu...kiteorang tak sempat nak buat solat sunat tahyatul masjid... aku and emak gunakan masa untuk wudhu guna spray...first time!!! time ambil wudhu tu memang cermat gila la..make sure air wudhu tak tertumpah dekat carpet masjid...alahai...rindunya.... (:  time jemaah lain solat tahiyatul masjid...aku dah nampak perkerja masjid dah mula tutup pintu penghadang...kalau lambat sikit je tadi...tak da peluang nak masuk kawasan Raudhah. Ustazah terus bawak jemaah lain ke checkpoint kedua (semua check point ni dalam kawasan masjid ya^_^) time ni ustazah suggest buat solat sunat dhuha... ustazah ingatkan banyakkan berzikir... berselawat... ustazah pun ada bagi tahu..kawasan Raudhah ni tak besar...make sure kita solat atas carpet yang colour HIJAU... ustazah pesan jugak... Raudhah ni berhampiran dengan Makam Nabi Muhammad S.A.W dan sahabat baginda..Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar. Alhamdulillah..Ustazah ada tunjukkan sikit gambar Makam Nabi Muhammad S.A.W berserta sahabat.
Ni gambar dalam phone Ustazah...
 Tapi jemaah wanita tak boleh pergi betul betul depan Makam. Jemaah lelaki je yang berpeluang. 
Terus ke check point ke tiga...kat sini..ustazah pesan..sapa yang dah terbatal wudhu boleh la ambil balik wudhu...tapi make sure jangan bagi pekerja masjid nampak..dorang akan bising sikit...dekat check point ni jugak... ustazah suruh buka buku yang pihak Andalusia bagi...dalam tu ada doa selepas solat sunat dalam Raudhah...ada selawat khas untuk Nabi Muhammad S.A.W... baca la dalam versi arab dan terjemahan dia..supaya lebih serap dalam hati kita... banyakkan istifar... ada jugak jemaah yang tanya solat sunat apa yang paling baik kita nak buat dalam Raudhah nanti... ustazah pesan kalau boleh buat dulu Solat Sunat Taubat...itu lagi utama... doa banyak-banyak minta ALLAH terima taubat kita...minta ALLAH maafkan setiap khilaf diri... ustazah pesan juga...banyakkan berdoa untuk kehidupan akhirat jangan duniawi je... jika ada masa lebih dan perkerja masjid tak halau lagi..buat la Solat Sunat Hajat... Ustazah pesan lagi...sujud terkahir tu sujud la lama sikit...mintak doa masa itu...sebab lepas salam..kalau pekerja masjid nampak kita tadah tangan untuk berdoa.. dorang akan halau...
terus ke check point keempat...checkpoint terakhir nak masuk Raudhah... Allahuakhbar...ramai sangat manusia...berebut rebut nak masuk Raudhah...Taman Syurga kan... Ustazah ingatkan lagi bagi salam dekat Nabi Muhammad S.A.W... sayu je hati...tak sangka boleh sampai dekat dengan Makam Nabi...rasa sesuatu :) Rindu...  Rasulullah S.A.W bersabda "Barangsiapa yang berselawat keatasku sekali, nescaya Allah akan turunkan rahmat keatasnya 10 kali ganda" - (HR Muslim.)
mungkin ada kenalan kita...jiran ke...officemate ke..yang nak kirim salam pada Nabi Muhammad S.A.W... kita boleh sampaikan masa ni..Ustazah yang akan lead...jemaah follow je... :) Ustazah pesan lagi...doa kepada ALLAH...moga ALLAH beri keizinan untuk masuk dalam Raudhah.  masa ni..perasaan debar debar tu memang ada la..ada jugak kerisauan takut tak sempat nak masuk Raudhah...sebab dah pukul 11.00 am dah time tu...time tu memang jemaah Andalusia yang jadi jemaah terakhir.
macam ni la keadaan nak que masuk Raudhah...hinggar binggar sikit...depan bahagian penghadang putih tu kawasan Raudhah untuk lelaki.


 Alhamdulillah...akhirnya aku emak and jemaah Andalusia lain dapat solat dalam kawasan Raudhah...honestly aku memang tercengang bila masuk Raudhah...rasa lega bila kaki dah cecah carpet Hijau... cakap dengan emak " Emak kita dah dekat Raudhah dah ni " berkali-kali tengok kaki...untuk pastikan kita kat kawasan Raudhah...
inilah dia carpet Hijau.
cepat cepat cari ruang kosong untuk solat...tapi tak da... :( pekerja Masjid dah jerit jeri "ibu...ibu..cepat..solat"... belakang aku ada tiga orang nenek...lagi kesian..kudrat dah tak kuat...tapi tetap usaha jugak nak solat dalam Raudhah... nenek tu nak solat atas kerusi... tapi tak sempat nak ambil kerusi...aku suruh nenek nenek tu solat depan aku...jemaah berhimpit-himpit... aku pun solat sebelah emak...tapi memang bersedia la..memang solat kali ni...aku rasa paling mencabar..sebab kepala kena pijak time sujud...kepala kena duduk time sujud... tak mustahil orang-orang langkah-langkah time kita bersolat..tapi itu cabaran dan pengalaman :) aku buat solat sunat taubat je..memang hajat dihati nak berlama-lama dekat Raudhah...tapi aku fikir...bukan aku sorang je yang nak solat kat situ...ada lagi jemaah lain yang tunggu turn nak solat...so why not kita bagi peluang dekat jemaah lain...aku selesai solat dulu berbanding emak...time emak tengah sujud terakhir...pekerja masjid dah pegang pegang pinggang emak suruh cepat bangun dari sujud dan bagi salam... "ibu..sudah..sudah..bangun..bangun..." hmmm....pekerja masjid pun tahu trick jemaah nak berlama dalam Raudhah :) aku  and emak pun keluar dari Raudhah... tapi mak cik mak cik aku belum keluar lagi... alhamdulillah mak cik mak cik aku dapat perform 2 solat sunat. ada jugak rasa tak puas hati... aku pun cuba cuba menyelinap nak masuk balik kawasan Raudhah... pun kena halau dengan pekerja masjid...maka fahamlah aku... sila bersyukur dengan apa yang dah dapat...bila ada peluang buat la dengan rasa sungguh-sungguh :) aku pandang emak...aku cakap..aku tak puas..nak solat lagi dalam Raudhah... emak kata...nanti kita cuba masuk lagi... 
biasanya jemaah wanita dibenarkan masuk kawasan Raudhah selepas solat Subuh and Solat Isya... lepas je solat jenazah after solat Subuh and Isya...pekerja masjid akan bawak satu sepanduk...sepanduk tu akan tulis bahasa ikut negara. Contoh Bahasa Melayu...so semua jemaah dari Malaysia...Indonesia..Brunei..Singapore akan ikut berkumpul kat mana pekerja masjid yang bawak sepanduk tu...

 pekerja masjid itu yang akan bawakan setiap jemaah masuk kawasan Raudhah... dan biasanya...sepanduk Bahasa Melayu juga yang jadi group terakhir masuk kawasan check point 4. Masa dekat check point empat ni...memang dah tak ikut sepanduk dah...maknanya...bercampur la dengan jemaah dari Turkey...dari Pakistan...dari Iran...dan lain-lain. Kalau kita yang muda-muda ni..bawak nenek atau emak kita yang dah tua..yang dah tak punya kudrat yang kuat..kalau boleh pegang la tangan kuat-kuat..sebab jemaah dari Turkey and Iran ni..nampak je macam tua..tapi sekali dia tolak badan kita...hmmm...boleh rebah... dorang pun ada trick jugak nak masuk Raudhah cepat..which is...potong que...tengah kita semangat nak beratur..dorang akan ajak berborak.. confirmla aku tak paham apa yang dorang kata..aku senyum and angguk.. dalam masa korang senyum and angguk kepala..masa ni la jemaah Turkey atau Iran ni akan tolak badan korang kebelakang...
pokok pangkalnya..sabar!!! Kalau ALLAH izinkan...tak da sapa yang dapat halang kan :)

Alhamdulillah aku emak and mak cikss dapat masuk Raudhah kali kedua lepas Subuh hari ke-empat di Madinah :) tak tau nak gambarkan rasa syukur macam mana... alhamdulillah urusan aku emak nak masuk Raudhah kali kedua lebih mudah... kalau yang pertama masuk Raudhah, masa nak sujud...teragak2 sebab memang tak da ruang nak sujud dengan properly...kali kedua...Alhamdulillah..lapang selapang lapangnya ruang untuk sujud...syukur Ya-ALLAH...air mata je la yang dapat gambarkan segalanya...banyak sangat Nikmat yang DIA bagi... biarlah aku beringat selalu...jangan leka Wany :)

berhenti disini dahulu :) jika punya umur yang panjang...dengan izin-NYA i will continue my Umrah Story :) Selamat Menyambut Ramadhan korang :)

Bila nafas akhir berhenti sudah  Jatung hatipun tak berdaya  Hanya menangis tanpa suara  Mati tak bisa untuk kau hindari  Tak mungkin bisa engkau lari  Ajalmu pasti menghampiri  ...

2 comments:

aiman mania said...

subhanallah...saya baca dari awal sampai habis..rasa na pergi makkah je...tahniah jd tetamu Allah :D

Ida Izwani said...

Rindu madinah n mekah. meronta2 jiwa nk pergi lg

Related Posts with Thumbnails